Ny spesialistutdanning i allmennmedisin ble innført 1. mars 2019 for LIS3 i allmennmedisin/ALIS, jmf spesialistforskriften.
Følgende må være oppfylt for å kunne søke om å bli spesialist i allmennmedisin:
- Tjenestetid 5 år
- Allmennmedisinsk tjeneste
- Åpen uselektert praksis i minimum 2 år, men opp til 4,5 år
- Annen allmennmedisinsk tjeneste inntil 2,5 år
- Institusjonstjeneste i minimum 6 mnd
- Allmennmedisinsk tjeneste
- Oppnå alle læringsmål, som beskriver kompetansen spesialisten skal ha etter endt utdanningsløp. For å jobbe med læringsmål kan man gjennomføre læringsaktiviteter.
- Individuell veiledning 5 år, eller fra tidspunkt for konvertering til ny ordning
- Gruppeveiledning 2 år. Det ene året i gruppeveiledning skal være mens ALIS har tjeneste i åpen uselektert praksis
- En vesentlig del av utdanningen må gjennomføres tilknyttet en registrert utdanningsvirksomhet
Mer utdypende om
Utdanningstiden i allmennmedisin er beregnet til å være totalt fem år i full stilling. Ved redusert stilling skal tjenesten forlenges tilsvarende (jf. Spesialistforskriften § 31).
Man kan dele tjenesten inn i ulike deler:
- Allmennmedisinsk tjeneste: opp til 4,5 år av tjenesten
- Åpen uselektert allmennpraksis fra minimum 2 til 4,5 år på heltid. Minst 2 år av tjenesten i åpen uselektert allmennpraksis må gjennomføres i minst 50 % stilling, tjenesten må da forlenges tilsvarende (jf. Spesialistforskriften §§ 8, 31).
- Annen allmennmedisinsk tjeneste, inntil 2,5 år, kan gjennomføres på andre læringsarenaer. Vanligvis er dette andre områder av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, som sykehjem, legevakt, KAD, helsestasjon og skolehelsetjeneste, og fengselshelsetjeneste. Kommunen kan også ha avtale med eksterne læringsarenaer om allmennmedisinsk tjeneste. Dette kan f.eks være forskning eller Forsvaret.
- Institusjonstjeneste: anbefalt minimum seks måneders tjeneste for å oppnå læringsmål ALM 055 og 085. Tjenesten kan foregå i:
- Godkjent utdanningsvirksomhet i spesialisthelsetjenesten
- Kommunal helseinstitusjon som har overlege i full stilling, kan tilby individuell veiledning og supervisjon på nivå med godkjente utdanningsvirksomheter og har organisert internundervisning.
Spesialisering etter ny spesialistforskrift blir primært målt i om læringsmål er oppnådd. Med læringsmål menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre. For hvert læringsmål er det stilt krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og fastslått nivå for kompetansen som skal oppnås. Alle læringsmålene må oppnås for å bli spesialist i allmennmedisin.
I allmennmedisinsk spesialitet er det læringsmål i allmennmedisin (ALM) og felles kompetansemål (FKM) som skal oppnås. Se Helsedirektoratets side om "anbefalt utdanningsplan" for ALM og FKM.
Ofte stilte spørsmål
Nei, du kan ikke få tellende tjenestetid utover 100% stilling, men det vil kunne bidra til at noen læringsmål kan oppnås fortere. Hvis man for eksempel har gått legevakter i tillegg til 100% stilling, kan man få læringsaktiviteten 40 godkjente legevakter (ALM-040 og ALM-066-070) tellende i tillegg til sin 100% ordinære stilling - men ikke ekstra tellende tjenestetid.
Dersom du skal få tellende tjenestetid for å jobbe ved institusjon (eller annet) uten for kommunen, må kommunen ha samarbeidsavtale med denne institusjonen. I samarbeidsavtalen skal det fremkomme hvilke læringsmål som kan oppnås på læringsarenaen, hvordan veiledning og supervisjon skal organiseres, og og hvordan det skal legges til rette for vurdering av oppnådde læringsmål. Institusjonen blir da en del av kommunens utdanningsplan, og meldes inn til Helsedirektoratet som "ekstern læringsarena" med tilhørende læringsmål.
Tiden som pre-LIS kan bidra til raskere læringsmåloppnåelse, men vil ikke gi tellende tjenestetid, pga. «rekkefølgekravet» i §18 Spesialistforeskriften, hvor det står at tjeneste i LIS1 må komme før LIS3.
Om man ikke vet om man er i ny eller gammel spesialistordning, er man nok mest sannsynligvis i gammel ordning. Snakk med kommunen din for å finne ut av hvordan man kan gå videre og konvertere til ny ordning. Alle som har startet på sin spesialistutdanning etter 1. mars 2019 har automatisk startet opp i ny spesialistutdanning.
LIS1-tjeneste kan dessverre kun gjennomføres i stillinger som er definert formelt til LIS1, eller i restplasser for LIS1 via webcruiter. Helse- og omsorgsdepartementet (og dermed HDIR) er opptatt av «rekkefølgekrav», og LIS3 tjenestetid kan ikke påbegynnes før LIS1 er fullført.
«Fravær» pga. relevante kurs i spesialiseringen din, skal ikke gi «tellende fravær». Dette er spesifisert på attesten som du må få fylt ut etter gjennomført institusjonstjeneste. På selve attesten er det også påført hvor mye fravær som er tillatt. Her er ordlyden om fravær på attesten: «Fravær: Som fravær regnes sykefravær, permisjoner og annet lignende fravær. Fri for å delta i kurs eller andre utdanningsaktiviteter anses ikke som fravær».
Som ALIS kan man ha inntil 10% fravær i tjenestetiden utenom ferie og andre aktiviteter som relateres til utdanningen.
I ny ordning kan du få inntil 1 år og 9 mnd. godkjent fra sykehus, gitt at du har arbeidet innen en klinisk spesialitet. Rundskrivet til Spesialistforskriften sier at «grad av faglig overlapp» med allmennmedisin (ny spesialitet) bestemmer hvor mye som kan telle, med en maksimumsgrense på 1 år og 9 mnd. Det er kommunen hvor ALIS jobber som skal vurdere dette, men vi ved ALIS-kontorene har vurdert at alle kliniske spesialiteter fra sykehus har tilstrekkelig grad av faglig overlapp.
Hvor mye av tjenestetiden til ALIS som kommunen kan godskreve/godkjenne vil også henge sammen med oppnådd kompetanse i læringsmål.
Det gamle "sykehusåret" i spesialisering i allmennmedisin er erstattet av 6 mnd "institusjonstjeneste" i ny spesialist ordning. I den nye ordningen er det anbefalt minimum 6 mnd, evt 3+3 mnd tjeneste i institusjon. De to læringsmålene som skal oppfylles er ALM 055 (samhandlingskompetanse) og 085 (Selekterte pasientpopulasjoner - dybdekompetanse).
Ved å gjennomføre tjeneste i institusjon i 6 mnd vil du i praksis oppfylle de to læringsmålene 055 og 085, og du trenger ikke å tenke særskilt på disse to læringsmålene underveis.
Du kan også finne relevant informasjon om spesialistutdanningen her: DigLIS - et e-læringskurs på Kompetansebroen Kompetansebroen
I den nye spesialistutdanningen er det ikke spesifisert om emnekursene må være fysiske eller digitale/nettkurs. I ny ordning er det økt fokus på kompetansevurdering og måloppnåelse, Det er anbefalt minimum 6 emnekurs for dybdekompetanse, men dette er ikke et absolutt krav. Slike emnekurs kan erstattes av andre kurs eller av dybdekompetanse i ett eller flere relevante emner.
Under læringsmålene er det oppgitt ulike læringsaktiviteter. Alle aktivitetene må ikke nødvendigvis gjennomføres hvis du kan dokumentere oppnådd kompetanse på annet vis. Under hvert læringsmål kan du laste opp relevant dokumentasjon og/eller skrive i et dialog felt (merket som en snakkeboble hvor det står 0 bak) hvordan kompetansen er oppnådd.
For de to årene med åpen uselektert praksis er det satt en nedre grense på 50%. Arbeider man i lavere stillingsprosent enn dette vil det ikke kunne telle som del av de to årene. For de øvrige årene er det ikke satt en nedre grensen tallmessig, men stillingsprosenten kan ikke være så lav at den hindrer LIS i å gjennomføre aktiviteter og oppnå læringsmål. I § 8 i Spesialistforeskriften står det:
For leger i spesialisering tilknyttet registrerte utdanningsvirksomheter, skal utdanningen gjennomføres på heltid. En registrert utdanningsvirksomhet som skal ansette lege eller inngå avtale med lege som skal gjennomføre spesialistutdanning, skal påse at spesialistutdanningen gjennomføres på heltid. Spesialiseringen kan likevel gjennomføres på deltid dersom dette ikke er i veien for at legen kan gjennomføre de læringsaktivitetene som er nødvendige for å oppnå læringsmålene. Minst to år av spesialistutdanningen i allmennmedisin i åpen uselektert allmennpraksis, jf. § 2 fjerde ledd første punktum, må gjennomføres innenfor en arbeidstid tilsvarende minst 50 prosent av heltid. Dersom særlige hensyn tilsier det kan Helsedirektoratet etter søknad gi fritak fra kravet om en arbeidstid tilsvarende minst 50 prosent av heltid.
Det avgjørende her er at kommunene gjøre en vurdering av om det er mulig å gjennomføre spesialistutdanning i stillingsprosenten. LIS må ha en individuell utdanningsplan hvor det vises at det er satt av tid til forskriftsfestet veiledning og andre læringsaktiviteter som er nødvendig for at LIS skal kunne ha progresjon i sitt utdanningsløp.
Ved arbeid i redusert stilling vil tjenestetiden forlenges tilsvarende.
Det maksimale tillatte fraværet som ALIS (i LIS3) er:
- 10% av den samlede utdanningstiden (minimumstiden for del 3, altså 5 år i 100% stilling)
Ved fravær utover det tillatte, skal fraværet trekkes fra tjenestetiden. Utdanningstiden må da forlenges tilsvarende.