Kompetanseportaler benyttes for dokumentasjon av spesialistutdanningen. Det finnes ulike typer kompetanseportaler. Helseforetakene har kompetanseportaler for tjeneste i spesialisthelsetjenesten, og Helsedirektoratet tilbyr en egen kompetanseportal, KPHdir, for LIS1-tjeneste i kommunen, samt LIS3 i allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin. Kompetanseportalene er utviklet av Dossier Solutions.
Se brukermanual på Helsedirektoratets nettsider.
Roller i kompetanseportalen
ALIS
- LIS avklarer med kommunen hvem som skal være leder i kompetanseportalen, veileder og eventuelle supervisører.
- LIS registrerer seg som ny bruker med HelseID første gang de logger seg på portalen, og inviterer leder, veileder og eventuelle supervisører
- LIS fullfører læringsaktiviteter og sender til supervisør eller veileder for godkjenning
- LIS sender læringsmål til leder for godkjenning etter at læringsmålet er gjennomgått og avklart med veileder.
- LIS bør skrive forberedelse og referat fra veiledningssamtalene. Kun veileder og ALIS har tilgang til selve referatet.
Leder
- Leder tildeler utdanningsplaner til ALIS, både "Allmennmedisin (ALM)" og "Felles kompetansemål (FKM)(Allmennmedisin)".
- Leder godkjenner eller underkjenner læringsmål ALIS har sendt til godkjenning. Leder må rådføre seg med veileder og minst en av supervisørene.
- Leder kan følge ALIS sin progresjon blant annet gjennom fremdriftsrapport.
Veileder
- Både veileder og LIS kan skrive forberedelse til samtalen. Det anbefales at ALIS skriver referat, men kan gjøres av begge.
- Kun veileder kan ferdigstille samtalen.
- Veileder signerer læringsaktiviteter og gir evt tilbakemelding til leder om vurdering av oppnådde læringsmål.
Supervisør
- Supervisør godkjenner enkelte læringsaktivitetene.
- Noen læringsaktiviteter innebærer felleskonsultasjon med supervisør
- Gruppeveileder defineres i kompetanseportalen som supevisør.
Ofte stilte spørsmål
Først publisert: 11.05.2022 Sist oppdatert: 19.02.2024