Nøkkelord:
Egenvurdering, veiledning, usikkerhet, forsvarlighet
Hva handler læringsmålet om?
Det er viktig å ha et bevisst forhold til egne styrker, og også egne begrensninger. En må ha et realistisk forhold til hva en kan og hva en ikke er så god på. Videre må en kunne etterspørre råd og hjelp, både fra kollega på arbeidsplassen og i spesialisthelsetjenesten.
Som ALIS skal man ha en aktiv rolle i sin egen læring. Gjennom egenvurdering kan en reflektere rundt sin egen læringsprosess og utvikling, og bedre vurdere hvordan en kan arbeide videre.
Innsikt i egne styrker og begrensninger er også en nøkkel til det å drive faglig forsvarlig. Ingen kan være veldig god på alt, men en må likevel sikre forsvarlig praksis.
En skal også kunne gi tilbakemelding til kollega knyttet til styrker og begrensninger. Hvordan hjelpe hverandre til å bli bedre leger?
Kompetansenivå og kompetansevurdering
Kompetansenivå:
- Kunne = uklart kompetansenivå, men antas å være høyeste ferdighetsnivå
- Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Kompetansevurdering:
Kompetansevurdering gjøres av individuell veileder og supervisører.
Omfattende læringsmål, krever modning og erfaring. Anbefaler godkjenning mot slutten av utdanningsløpet.
Tilgrensende læringsmål
- ALM 001
- FKM-20
Læringsarenaer
Alle kliniske læringsarenaer
Helsedirektoratets anbefalte læringsaktiviteter
Individuell veiledning er en læringsaktivitet for alle læringsmål.
Praktisk tjeneste.
- Gjensidig praksisbesøk
- Gruppeveiledning
Andre måter å jobbe med læringsmålet på
- Refleksjonsnotat
- Kurs i individuell veiledning (FKM LM 20)
- Veiledning og supervisjon av andre
Tips til refleksjon i veiledningstimene
Individuell veiledning er en viktig læringsaktivitet, kanskje i større grad enn gruppeveiledning da det gjerne krever trygghet å åpne seg om egne begrensninger.
Reflektere rundt hva en er god på, og hva en opplever at en ikke er så god på. Dette bør inngå i veiledning for alle læringsmål.
Joharis vindu, hva ser man selv, og hva ser andre?
Hvordan kan man jobbe med egen læring og utvikling?
Hvordan veilede og gi tilbakemeldinger til kollega på en god måte? Hvordan stille gode og åpne spørsmål?
Individuell veileder og ALIS kan bytte rolle, slik at ALIS veileder sin individuelle veileder.