ALIS logo
Søk

ALM 004 - Selvstendig kunne reflektere over hvordan kultur, samfunn, historie og nasjonale strømninger påvirker forventningene til allmennlegens rolle

Nøkkelord:

Samfunn, kultur, historie, forventninger

Hva handler læringsmålet om?

Dette er et omfattende læringsmål som skal dekke mange tema, og det vi omtaler under er ikke uttømmende.

Allmennlegens rolle er dynamisk, formet av en rekke faktorer som går langt utover det rent medisinske. Rollen er i stadig endring, og påvirkes av samfunnsutviklingen. Som allmennlege kan man oppleve å bli dratt mellom ulike krav, og at man kan havne i et krysspress mellom det man vurderer som medisinsk riktig, og forventninger fra pasienter, pårørende eller myndigheter. Nasjonale strømninger kan endre forventninger til utredning og behandling. For eksempel har urbanisering og digitalisering endret hvordan pasienter søker hjelp og informasjon. Dette har ført til at pasienter ofte forventer rask tilgang til helsehjelp og avanserte behandlinger. Helsepolitiske reformer, som for eksempel innføring og revidering av nasjonalfaglige retningslinjer, påvirker også hva som forventes av allmennlegen i møte med pasienten.

Bevissthet rundt disse forholdene kan gjøre oss bedre i stand til å håndtere den mangefasetterte jobben som det er å være allmennlege. Dette er spesielt viktig i møte med minoriteter som for eksempel personer fra samisk kultur, flyktninger, ulike religioner, LHBT+ osv. Det å ha kunnskap om historie og samfunnsutvikling som har påvirket lokalsamfunnet der LIS jobber, som for eksempel industrisamfunn, er viktig i møte med pasientene.

Kompetansenivå og kompetansevurdering

Kompetansenivå:
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå

Kompetansevurdering:
Kompetansevurdering gjøres av individuell veileder og supervisører.
Omfattende læringsmål, krever modning og erfaring. Anbefaler godkjenning mot slutten av utdanningsløpet.

Tilgrensende læringsmål

  • ALM 003
  • ALM 020
  • ALM 022
  • ALM 025

Læringsarenaer

Alle læringsarenaer

Helsedirektoratets anbefalte læringsaktiviteter

Individuell veiledning er en læringsaktivitet for alle læringsmål.
Praktisk tjeneste.

Andre måter å jobbe med læringsmålet på

  • ALIS skal reflektere sammen med veileder, supervisør, kollegaer og/eller pasient.
  • Refleksjonsnotat

Tips til refleksjon i veiledningstimene

Hvem og hva bør bestemme allmennlegens rolle? I hvilken grad har dine egne verdier noe å si for hvordan rollen oppleves?

Hvem og hva er det som faktisk bestemmer allmennlegens rolle?

Hvilke kulturelle særtrekk preger steder der du jobber?

Hvilke nasjonale strømninger påvirker deg i din hverdag (digitalisering, pasientrettigheter, politiske beslutninger, nasjonalfaglige retningslinjer, medikalisering)

Reflekter over hvordan du i rollen som allmennlege vil håndtere følgende problemstillinger:

  • Et barn på ungdomsskolen har atferdsvansker og foreldre og skole ønsker at det stilles en diagnose.
  • En pasient har fått utskrevet slankemedisin på blå resept av sin tidligere fastlege, men du som ny fastlege ser at det ikke er indikasjon for dette.
  • En pasient står i en arbeidskonflikt og ber om sykemelding.
  • Du har nylig begynt som fastlege på et legekontor i en ny kommune. Kulturen for utskrivelse av B-preparater er annerledes enn du er vant til og føler deg komfortabel med.

Ressurser