ALIS logo
Søk

ALM 007

Sammen med pasienten kunne avdekke forhold ved levevaner, nærmiljø og arbeidsliv av betydning for liv, helse og pasientens tilgang til nødvendige helsetjenester

Temaområde: Samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid (ALM 006-019)

Tilbake til oversikt

Kompetansenivå

Tolkes som høyeste ferdighetsnivå.
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå

Hva handler læringsmålet om?

Ulikheter i helse er nært knyttet til sosiale forskjeller. I Norge henger sosioøkonomisk status ofte sammen med levevaner og arbeidsmiljø. Forskning viser at befolkningsgrupper med lavere sosioøkonomisk status har dårligere helse og kortere levealder. Det er også slik at pasienters sosioøkonomiske status påvirker hvordan de bruker helsetjenesten.

Allmennlegens kunnskap om lokalsamfunn og nærmiljø kan gi bedre forståelse av pasientens situasjon. Ved å bruke en lyttende og nysgjerrig tilnærming, kan legen bedre forstå pasientens forutsetninger og hva som påvirker levevaner, og dermed liv, helse og tilgang til nødvendige helsetjenester. Både ved å ta seg god tid, og å jobbe over tid, kan man bli bedre kjent med pasientens livssituasjon.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hva er sosiale determinanter?

Hvordan påvirker arbeidet pasientenes helse? Hva er positivt, hva er negativt?

Hva er "nødvendige helsetjenester" versus "helsetjenester"?

Hvem trenger helsetjenester mest? Hvordan kan du legge til rette for at ditt legekontor er tilgjengelig for disse pasientene?

Hvordan kan du bruke tid i pasientmøter for å avdekke faktorer av betydning for pasientens helse?

Hvordan kan du best nå de pasientene som trenger det mest, men er dårlige etterspørrere?

Hvordan påvirker nærmiljøet dine pasienters hverdagsliv?

Hvilke sosiale determinanter for dine pasienter tror du skiller seg fra befolkningen for øvrig?

Hvordan snakker du med pasienter om levevaner?

Hvordan legges det til rette for hjemmebesøk?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser