ALIS logo
Søk

ALM 008

Selvstendig kunne ha en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende, og kunne bruke kommunikasjonsferdigheter og -strategier for å hjelpe pasienter og pårørende til å fatte kvalifiserte beslutninger om egen helseatferd

Temaområde: Samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid (ALM 006-019)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Helhetlig tilnærming innebærer å se mennesket og konteksten. Allmennlegen må forstå hvor pasienten er, før hen kan hjelpe vedkommende videre.

Selv om legen har god kunnskap om faget og hva pasienten "burde" gjøre, er det lurt å stille spørsmålet: "Hva er viktig for deg"? Pasienten bestemmer selv om hen vil involvere pårørende. Ved manglende samtykkekompetanse, har pasientens nærmeste pårørende rett til å medvirke sammen med pasienten, jf. pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3 og kapittel 4.

Målet er at pasienten tar kvalifiserte beslutninger om egen helse gjennom dialog med legen, og man kan benytte samvalgsverktøy der dette er aktuelt. Det er pasienten selv som bestemmer sin helseatferd, og legen må tåle at pasienten tar valg som legen ikke er enig i.

Kilde: Samvalgsveiviseren.no/Flytskjema-samvalg

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hva innebærer "helhetlig tilnærming"?

Hva tenker vi på med "menneskets kontekst"?

Hva betyr medbestemmelsesrett?

Hva innebærer samvalg?

Hvem tar den medisinske avgjørelsen?

Hvilken rolle skal pårørende ha? Barn, pasient uten samtykkekompetanse og så videre.

Hva betyr at en pasient ikke er samtykkekompetent?

Ta utgangspunkt i kasuistikker fra din egen kliniske hverdag:

  • Når skal du gi råd? Når skal du ikke gi råd?
  • Hva bygger du dine råd til pasienten på?
  • Hva er viktig for deg når du gir råd til pasient eller pårørende?
  • Har du opplevd at pasienten tar valg du er uenig i? Hvordan opplevde du dette?
  • Hva gjør du når pasienten ikke har fulgt opp det dere har blitt enige om?

De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser