ALIS logo
Søk

ALM 009

Selvstendig kunne innarbeide forebygging, helsefremmende tiltak og helseovervåkning i klinisk praksis

Temaområde: Samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid (ALM 006-019)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Allmennlegen og arbeidsplassen bør ha et system som fanger opp ulike typer risikopasienter og rutiner for hvordan man gjennomfører oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer. Som fastlege bør man ha oversikt over egen listepopulasjon. Implementering av slike systemer og rutiner er gode eksempler på kvalitetsarbeid.

Allmennlegen jobber med individrettet forebygging både mot friske og syke pasienter gjennom primær-, sekundær- og tertiærforebygging. Helsefremming skal bidra til å bedre livskvalitet, trivsel og mestring, og foregår ofte i form av helseopplysning og rådgivning overfor den enkelte pasient. Som allmennlege deltar man også i helseovervåking ved å sende inn skjemaer til ulike registre.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hva er forebygging? Hva er helsefremmende tiltak? Hva er helseovervåkning?

Hvilken type forebygging er det du som allmennlege skal drive med? Hvorfor? Når skal du gjøre forebyggende tiltak?

På hvilken måte kan du jobbe med helsefremmende tiltak?

Hvordan jobber du med helseovervåkning?

Hvordan kartlegge hvilke pasienter som har behov for forebyggende eller helsefremmende tiltak? Å "snike" inn kontrollspørsmål om naturlige funksjoner som avføring, vannlating og seksualfunksjon på passende tidspunkt, kan bidra til å avdekke sykdom eller risiko for sykdom.

Hvordan kan du holde oversikt over din listepopulasjon, eller beboere på sykehjemmet? Hvilke verktøy har du tilgjengelig?

Hvordan balansere mellom dine råd og anbefalinger av forebyggende tiltak opp mot pasientens valg?

Hvis du skal gjøre et kvalitetsprosjekt i din egen praksis – hva er det du ønsker å forbedre?

Hvordan kan du konkret jobbe med dette læringsmålet?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser