Kompetansenivå
Ha kunnskap om = middels kunnskapsnivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Terskel for å oppsøke lege og helsehjelp varierer i befolkningen, og kan for den enkelte variere gjennom livet. Faktorer som personlighet, helseangst, kunnskap om kropp og helse, økonomi, kultur og språk, hvor i landet man bor og helsetjenestetilbud kan ha betydning for både fortolkning av symptomer og legesøkningsatferd.
Legen må kunne reflektere omkring hva disse faktorene betyr, hva som påvirker atferden og hvilke konsekvenser det har. Dersom legen har kjennskap til pasientens legesøkningsatferd, kan legen møte pasienten på en mer helhetlig og målrettet måte, og bruke tid og ressurser mer effektivt.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hva ligger i begrepet legesøkningsadferd?
Hvorfor tolkes symptomer ulikt avhengig av person og situasjon?
Leger kan tolke pasienters symptomer ulikt ut fra hvilken legesøkingsadferd man tror pasienten har. Hvilke konsekvenser kan dette få?
Hvordan kan ulike faktorer som funksjonshemminger, språklige barrierer, kulturelle barrierer, geografi, dokumentasjonskrav og tidligere erfaringer påvirke legesøkningsadferd?
Hvis en pasient stadig søker lege uten sikker sykdom - hva skjer dersom vedkommende plutselig får en reell sykdom?
Hva kan du gjøre for å forstå årsakene til pasientens legesøkningsatferd bedre?
Reflekter rundt pasienter som søker lege ofte for tilsynelatende trivielle plager.
Hvilke forhold hos legen og på legekontoret kan påvirke legesøkningsatferd?
Hvordan påvirker tilgangen til digital kommunikasjon legesøkingsadferd?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 04.04.2025 Sist oppdatert: 04.04.2025