ALIS logo
Søk

ALM 034

Selvstendig kunne gjennomføre trinnvis utredning med tilpasset bruk av ressurser

Temaområde: Allmennmedisinsk metode (ALM 020-041)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Allmennlegen skal kunne gjennomføre en hensiktsmessig utredning ved å utelukke alvorlige tilstander først, og bruke tid som diagnostisk verktøy der det er riktig. Legen må kunne lage en plan for utredningen og unngå unødvendige undersøkelser og henvisninger. Dette forutsetter at legen både har god individkunnskap og gode medisinskfaglige kunnskaper, samt kunnskap om hvilke tilbud som finnes og hvor de finnes.

Tydelig kommunikasjon med pasienten om videre plan og mulighet for rekontakt er også sentralt. Denne kompetansen er viktig for utførelse av portvokterrollen.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

På hvilken måte påvirker det allmennmedisinske sykdomspanoramaet hvilke undersøkelser du gjør for ulike symptomer?

Hvordan unngå overdiagnostikk som kan påføre pasienter skade?

Hvordan forholder du deg til pasienten som ønsker å få sjekket alt?

Hvilke overveielser gjør du før du bestiller blodprøver og bildediagnostiske undersøkelser?

Hvordan forholder du deg til pasienter som ønsker henvisninger til undersøkelser og lignende som dekkes av deres forsikring, når du er i tvil om det er indikasjon?

Hvordan håndtere du pasient som ønsker utredning du mener det ikke er indikasjon for?

Hvorfor er det lurt å avklare “De fem F-er" (forventninger, følger, forestillinger, følelser, forutsetninger) før man går i gang med utredning?
Lenke til Håndbok i klinisk kommunikasjon.

Hva kan du gjøre for å bli bedre til å utrede trinnvis?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser