ALIS logo
Søk

ALM 035

Selvstendig kunne prioritere forskjellige allmennmedisinske oppgaver og tiltak og være fleksibel i sin tilnærming til problemstillinger

Temaområde: Allmennmedisinsk metode (ALM 020-041)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Allmennlegen må håndtere skiftende arbeidsoppgaver fra administrasjon til akutte hendelser, og legen må kunne prioritere mellom dem. Faglig forsvarlighet skal alltid ligge til grunn for vurderingene som gjøres.

Å prioritere innebærer å ta hensyn til alvorlighetsgrad, hastegrad, tilgjengelige ressurser, samt å balansere pasientens behov mot legens arbeidshverdag og samfunnets krav. Å være fleksibel forutsetter at legen er åpen for ulike tilnærmingsmåter, tilpasser seg nye opplysninger og justerer planen ved behov.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan vurderer du hvilke oppgaver som haster mest i en travel arbeidsdag, og hvordan balanserer du ulike behov?

Hvordan sikrer du at det som haster ikke alltid prioriteres foran det som er viktig?

Hvordan håndterer du situasjoner der det er begrenset tid eller andre ressurser, for eksempel på legevakt eller på en travel dag på sykehjem eller i allmennpraksis?

Hvordan er timeboken din innrettet med tanke på øyeblikkelig hjelp og telefoner som ikke kan vente?

Hva betyr det for deg å være fleksibel i møte med pasienter? Hvordan tilpasser du deg pasientens behov og forventninger, samtidig som du sikrer medisinsk forsvarlighet?

Hvordan kan fleksibilitet ha negative konsekvenser for din arbeidshverdag?

Hvordan opplever du samarbeidet med andre, som sykepleiere, spesialister eller pårørende, når du skal prioritere og tilpasse tiltak? Hvordan kan du bruke disse erfaringene til å forbedre din praksis?

Reflekter rundt hvordan prioritering og fleksibilitet praktiseres på ulike læringsarenaer, inkludert på legevakt, sykehjem og i fastlegepraksis.

Diskuter kasus fra din arbeidshverdag:

  • Kan du beskrive en situasjon der ny informasjon eller endrede omstendigheter krevde at du måtte justere planen din eller omprioritere oppgaver? Hvordan opplevde du det, og hva tenker du i etterkant?
  • Ta utgangspunkt i en pasient med komplekse behov, for eksempel en eldre pasient med flere kroniske tilstander og akutt forverring. Hvordan prioriterte du tiltakene, og er det noe du kunne gjort annerledes?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser