ALIS logo
Søk

ALM 037

Selvstendig kunne reflektere over, tolerere og håndtere usikkerhet i diagnostikk og behandling

Temaområde: Allmennmedisinsk metode (ALM 020-041)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Uttrykket Evicence-based Medicine ble lansert på 1990-tallet som en tilnærming til medisinsk opplæring og kliniske beslutninger, og er nå helt grunnleggende i medisinsk praksis. Forskning foregår stort sett på gruppenivå, men behandling forgår på individnivå. Å overføre generell kunnskap til enkeltpasienter vil imidlertid alltid medføre en viss usikkerhet. Til tross for store og viktige framskritt, opplever vi også at det finnes forhold som ikke kan forklares, måles og kontrolleres.

Vi støter på medisinsk usikkerhet både i diagnostikk, behandling og oppfølging av sykdom. Usikkerheten øker når problemstillingene blir mer komplekse og sammensatte. Denne usikkerheten kan være krevende å forholde seg til i et samfunn som i liten grad tolererer risiko. Leger har ulik toleranse for usikkerhet, og vi håndterer usikkerheten på mer eller mindre hensiktsmessige måter. Læringsmålet utfordrer oss til å tenke gjennom hvordan vi møter usikkerhet i jobben vår som lege.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hva legger du i medisinsk usikkerhet?

Hvordan møter du denne usikkerheten i ditt daglige arbeid som lege?

Når er det mangel på kunnskap, og når dreier det seg om medisinsk usikkerhet?

Hva er din personlige toleranse for usikkerhet, og hvordan påvirker dette beslutningene du tar som lege?

Hvordan kan du utvikle gode strategier for å tolerere og håndtere usikkerhet?

Reflekter rundt samfunnets toleranse for risiko. Hvordan påvirker dette din arbeidshverdag?

Reflekter rundt enkeltindividets toleranse for risiko. Hvordan påvirker dette din arbeidshverdag?

Hvordan håndterer du situasjoner der det ikke finnes klare svar eller evidens for beslutningene dine?

Hvilke strategier kan du bruke når du møter usikkerhet? Er strategiene hensiktsmessige? Blir du fristet til å henvise til undersøkelser for sikkerhets skyld, eller forsøker du å unngå situasjoner som innebærer usikkerhet?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser