ALIS logo
Søk

ALM 049

Selvstendig kunne bruke forskjellige konsultasjonsteknikker og ha kunnskap om nytten av teknikkene ved ulike problemstillinger

Temaområde: Kommunikasjon og samhandling (ALM 042-055)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Konsultasjonsteknikker handler om de strukturelle rammene for en konsultasjon, og omfatter både kommunikasjon og medisinsk undersøkelse. Hensikten er en helhetlig tilnærming til pasienten.

En konsultasjon kan grovt sett deles i tre deler, en pasientdel, en legedel og en fellesdel. I de ulike delene av konsultasjonen brukes kommunikasjonsteknikker. Dette kan være aktiv lytting, speiling av pasientens følelser, og bruk av åpne spørsmål, eller non-verbal kommunikasjon. En konsultasjon som omhandler vurdering av samtykke, krever andre teknikker enn en konsultasjon om en øyeinfeksjon.

Det finnes ulike typer konsultasjonsmodeller som benyttes i Norge, som for eksempel Calgary-Cambridge-modellen og Fire gode vaner.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan strukturerer du konsultasjonen?

Hvordan sikrer du at du får fram pasientens bekymringer og forventninger i konsultasjonen?

Hvordan sikrer du at informasjonen er forstått av pasienten?

Hvilke utfordringer møter du når du skal balansere effektivitet og grundighet i en konsultasjon, og kan konsultasjonsteknikker hjelpe deg med dette?

Hvordan finner du ut hvilke konsultasjoner du kan gå rett på sak og være effektiv, uten at det går på bekostning av pasientens ønsker, men også pasientsikkerhet?

Hvordan kan en strukturert metode bidra til bedre konsultasjoner i din hverdag? Hvilke fordeler og ulemper ser du med å dele en konsultasjon inn i faser?

Hva er viktig å tenke på i åpnings- og avslutningsfasen? Hvordan pleier du å gjennomføre disse fasene?

Hvordan kan du avgrense en konsultasjon? Når velger du å lukke en konsultasjon?

Reflekter over ulike kommunikasjonsmetoder som:

  • Aktiv lytting
  • Åpne spørsmål
  • Speiling
  • Refleksjon
  • Empatisk bekreftelse
  • Oppsummering og klargjøring
  • Nonverbale ferdigheter (øyekontakt, kroppsspråk og stillhet)

De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser