ALIS logo
Søk

ALM 066

Selvstendig kunne håndtere akutt, kritisk syke pasienter i primærhelsetjenesten

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Allmennlegen skal kunne identifisere og behandle livstruende tilstander. Dette innebærer å kunne utføre nødvendige tiltak som hjerte-lungeredning, medikamentell behandling og stabilisering, samt vurdere når det er nødvendig med støtte fra nødetater, spesialisthelsetjenesten eller andre.

Samtidig kreves evne til å samarbeide godt med annet helsepersonell og nødetater, og å gi klar informasjon til pasient og pårørende. Oppdatert kunnskap om akuttmedisinske retningslinjer og behandlingsmetoder er en forutsetning for å kunne handle raskt og riktig i kritiske situasjoner.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Reflekter rundt en akutt situasjon du har vært med på. Hva gjorde du bra, hva kunne vært gjort annerledes?

Hvilke kompetansekrav er det til lege som skal gå legevakt?

Hvilke fysiske rammer er det for å håndtere akutte hendelser på din arbeidsplass, som akuttrom, ambulansetilgang og tilgjengelig defibrillator? Hvilke prosedyrer har dere?

Hvordan trener dere på å håndtere akutte hendelser på din arbeidsplass?

Hvor ofte trener du på akuttmedisinske situasjoner? Hva opplever du at du får til, og hva vil du bli bedre på?

Hvordan foregår samarbeidet med AMK, ambulansepersonell og annet helsepersonell i akutte situasjoner i din kommune?

Hvordan håndterer du akutte hendelser når du er alene?

I de tilfellene der det er behov for syketransport, hvilke vurderinger må du ta?

Hvordan forholder du deg til pårørende i en akutt situasjon, hva kan være utfordrende?

Diskuter følgende kasuistikker:

Kasusistikk 1:
Du er på sykebesøk hos en 75 år gammel mann med kjent hjertesykdom. Han klager over trykk i brystet og kaldsvetter. Du har med akuttveske og telefon.

  • Hva gjør du de første minuttene, hvilke tiltak kan du utføre selv, og hvordan koordinerer du med AMK og eventuelt pårørende?

Kasusistikk 2:
En 89 år gammel kvinne med langtkommet KOLS, hjertesvikt og demens bor på sykehjem. Personalet ringer deg som legevaktslege kl. 23.00: pasienten er blitt tungpustet, har fallende oksygenmetning (SpO₂ 85 % med 3 L O₂), og er sløv. Du ankommer og finner en pasient som er kald, svett og knapt responderer. Sykepleier sier at pårørende har sagt at pasienten ikke ønsker å innlegges på sykehus.

  • Hvordan vurderer du om pasienten bør dø hjemme eller innlegges?
  • Hva trenger du å vite for å treffe en beslutning?
  • Hvilken rolle har tidligere samtaler og dokumentasjon?

Kasusistikk 3:
En 24 år gammel mann blir kjørt til legevakten av en venn etter å ha hatt feber og hodepine i ett døgn. Han er nå sløv, febril og stiv i nakken. BT 90/60, puls 125, temp 40,2. Ingen kjent sykdom fra før. Du jobber alene på legevakt med 15 minutters avstand til nærmeste ambulanse.

  • Hvilke strakstiltak gjør du før ambulansen kommer?
  • Hvordan leder du situasjonen?
  • Hvordan prioriterer du mellom diagnostikk og stabilisering?

De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser