ALIS logo
Søk

ALM 067

Selvstendig kunne skille kritiske symptomer fra uvesentlige symptomer under stress, tidsnød og påtrykk fra omgivelsene

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Det kreves god medisinsk kompetanse og systematisk tilnærming når legen skal skille vesentlige symptomer fra uvesentlige, særlig i stressende situasjoner eller ved tidsnød.

Erfaring og klinisk skjønn kan bidra til at legen gjenkjenner faresignaler og symptomer på alvorlig sykdom raskere, og blir tryggere når vurderinger må gjøres under press. Denne kompetansen må allmennlegen alltid ha med seg uavhengig av arbeidssted. Jevnlig trening og simulering skjerper ferdigheter og beslutningsevne.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvilke faresignaler prøver du alltid å være særlig oppmerksom på, uansett kontekst?

Diskuter hvordan ABCDE-systematikken kan brukes i praksis.

Reflekter over hvordan du håndterer pressede situasjoner. Hva håndterer du godt, og hva trenger du å jobbe med?

Hvordan påvirker stress og tidsnød dine kliniske vurderinger?

Hva er dine erfaringer med simuleringstrening, og hvordan har det påvirket din håndtering av reelle akutte situasjoner?

Reflekter over en akuttsituasjon du har vært i. Hva lærte du?

Kasuistikker til diskusjon:

En 48 år gammel kvinne kommer inn på legevakten med ubehag i brystet og svimmelhet. Hun virker rolig og bagatelliserer symptomene. Hun har lavt blodtrykk, og har regelmessig puls og puster normalt. Du har 10 minutter før neste pasientavtale.

  • Hvordan prioriterer du denne pasienten?
  • Hvilke faresignaler må du se etter?
  • Hvordan sikrer du at du ikke overser noe alvorlig?

Under en travel vakt blir du tilkalt til en pasient på venterommet som føler seg dårlig. Det er mange som venter, og du blir fristet til å be pasienten vente litt til. I det du møter blikket hans, får du en dårlig magefølelse.

  • Hva gjør du?
  • Hvordan balanserer du intuisjon og systematikk i en slik situasjon?

De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser