Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Allmennlegen må kunne tre inn i rollen som medisinsk leder helse (MLH) i akuttmedisinske situasjoner utenfor sykehus. Rollen krever evne til å lede og prioritere under press, samarbeide tverretatlig og sikre god kommunikasjon og dokumentasjon. God systemforståelse og kjennskap til roller og ansvar i den akuttmedisinske kjeden er avgjørende for effektiv innsats og pasientsikkerhet.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Ta utgangspunkt i et skadested eller en øvelse du har deltatt på med flere skadde eller kritisk syke pasienter.
- Hvordan fungerte organiseringen og kommunikasjonen på skadestedet?
- Reflekter rundt vurderinger du gjorde.
- Sett i ettertid, kunne noe vært gjort annerledes?
- Hvordan håndterer du stress ved slike krevende situasjoner?
- Reflekter rundt triagering på skadestedet. Hvilke etiske dilemmaer kan du se for deg i en slik situasjon?
- Dersom du har deltatt i debrifing i etterkant av en hendelse, hvordan opplevdes det?
Diskuter akuttsituasjoner du særlig kvier deg for.
Reflekter over de ulike roller og ansvarsområder andre yrkesgrupper og aktører har i den akuttmedisinske kjeden.
Hvordan organiseres skadestedet? Hva er forskjellen på innsatsleder helse, innsatsleder politi og medisinsk leder helse?
Hvordan prioriterer du medisinske tiltak når trusselbildet fortsatt er uavklart – og samtidig skal sikre forsvarlig helsehjelp?
Hvilke yrkesgrupper og aktører i den akuttmedisinske kjeden samarbeider du med?
Hvem skal håndtere pårørende, media og eventuelt tilskuere?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 02.07.2025 Sist oppdatert: 02.07.2025