ALIS logo
Søk

ALM 070

Ved samtidighetskonflikt selvstendig kunne prioritere mellom forskjellige pasienter med kritisk sykdom eller alvorlig skade og kunne organisere, kommunisere og delegere

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

For at allmennlegen skal kunne håndtere akutte situasjoner med flere pasienter og begrensede ressurser er flere ferdigheter viktige:

  • Samtidighetskonflikt: vurdere hvem som trenger hjelp mest og først.
  • Prioritere - triagere: gjøre riktige kliniske vurderinger for å prioritere hvem som har størst behov for umiddelbar behandling og hvem som kan vente.
  • Organisere: strukturere arbeidet effektivt i en kaotisk eller presset situasjon.
  • Kommunisere: gi tydelig informasjon til kolleger, og eventuelt pasienter og pårørende, samt sørge for at alle involverte forstår situasjonen og hva som skal gjøres og ikke gjøres.
  • Delegere: fordele oppgaver til annet helsepersonell på en hensiktsmessig måte, slik at pasientene får best mulig hjelp raskest mulig.
"Effektivt teamarbeid i helsevesenet er mer enn bare å jobbe sammen – det er å lytte, avklare og lukke sløyfen på informasjon.»

- Verdens helseorganisasjon (WHO), Læreplan for pasientsikkerhet, 2011

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan triageres pasienter på legevakten du jobber på? Hvilke fordeler og ulemper ser du ved denne måten?

Når og hvordan bør du bruke din faglige vurdering til å endre en tidligere triagebeslutning – enten oppgradere eller nedgradere hast og alvorlighet?

Ta utgangspunkt i en situasjon med kritisk sykdom eller alvorlig skadde personer der du opplevde samtidighetskonflikt:

  • Hvilke alternativer hadde du, og hvilke vurderinger gjorde du?
  • Hvordan opplevde du å stå i samtidighetskonflikt?
  • Hvordan fungerte kommunikasjonen og samarbeidet med andre?
  • Hvordan håndterte dere pårørende og eventuelle tilskuere?
  • Kunne noe blitt gjort annerledes, sett i ettertid? Kunne du delegert oppgaver til andre?
  • Hvilke etiske dilemmaer oppstod?
  • Dersom du har deltatt i debrifing i etterkant av en hendelse, hvordan opplevdes dette?

De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser