Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Mange pasienter i allmennpraksis lever med flere samtidige sykdommer, ofte med ulik alvorlighetsgrad, forløp og symptombelastning. En alvorlig tilstand kan gi få eller uspesifikke symptomer, mens en ufarlig tilstand kan dominere konsultasjonen på grunn av høyt symptomtrykk. Dette kan skape spenninger mellom pasientens bekymringer og legens vurdering av hva som bør prioriteres. Faglige anbefalinger og retningslinjer er ikke alltid tilpasset pasienter med komplekse eller sammensatte sykdomsbilder. Behandling av én sykdom kan noen ganger føre til forverring av en annen, noe som særlig gjelder eldre pasienter og pasienter som bruker flere legemidler.
Legen må vurdere nytte opp mot mulig skade, sette realistiske behandlingsmål, og justere behandlingen underveis i samråd med pasienten.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Gi eksempel fra egen klinisk hverdag der pasienten har flere sykdommer eller symptomkomplekser. Hvordan avgjør du hva som skal prioriteres?
Hva gjør du når behandling av en tilstand risikerer å forverre en annen? Gi eksempel fra egen klinisk hverdag.
Hvordan balanserer du anbefalinger fra ulike kliniske retningslinjer hos en pasient med et sammensatt og komplekst sykdomsbilde? Gi eksempel fra egen klinisk hverdag.
Hvordan tar du hensyn til pasientens egne preferanser i vurdering av behandling ved multimorbiditet? Gi eksempel fra egen klinisk praksis.
Ufarlige sykdommer som atopisk eksem kan gi plagsomme symptomer, mens mer alvorlige sykdommer som diabetes kan være asymptomatiske. Dette kan påvirke pasientens motivasjon og holdning til behandling. Hvordan forholder du deg til dette?
Kasuistikker til diskusjon
En 82 år gammel mann med KOLS, tidligere hjerneslag og begynnende kognitiv svikt, kommer til kontroll etter å ha vært hos hjertespesialist. Spesialisten har startet opp et nytt medikament. Du vurderer at medikamentet ikke er hensiktsmessig ut fra hans samlede sykdomsbilde og funksjonsnivå, og at bivirkningsrisikoen er høy.
- Hvordan håndterer du situasjonen?
- Hva gjør du når du er uenig i en spesialistvurdering?
- Hvordan involverer du pasienten og eventuelt pårørende i beslutningen om videre oppfølging?
En 78 år gammel kvinne med diabetes type 2, hjertesvikt og artrose kommer til kontroll. Hun ønsker primært hjelp mot smerter i kneet som gjør det vanskelig å gå. HbA1c er forhøyet og BT er høyt.
- Hvordan balanserer du hennes ønske om behandling av knesmerter opp mot behovet for bedre kontroll av hennes diabetes og blodtrykk?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 02.07.2025 Sist oppdatert: 03.07.2025