ALIS logo
Søk

ALM 077

Selvstendig kunne de viktigste interaksjoner ved multifarmasi og etter en samlet vurdering kunne prioritere rett behandling for pasienten

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Multifarmasi eller polyfarmasi defineres ofte som samtidig bruk av fem eller flere legemidler.

Dette ser vi hos pasienter med flere kroniske sykdommer, spesielt hos eldre. Polyfarmasi gir økt risiko for bivirkninger, legemiddelinteraksjoner og feilbruk.

Mange pasienter bruker legemidler som er forskrevet av flere leger, noe som kan gjøre det utfordrende for allmennlegen å få oversikt over hvilke legemidler pasienten faktisk bruker.

Legen må kunne vurdere om behandlingen samlet sett er hensiktsmessig. Dette innebærer å ta stilling til hvilke legemidler som er til nytte for pasienten, hva som kan justeres eller seponeres, eventuelle bivirkninger og legemiddelinteraksjoner. Det er også viktig å ta stilling til hvordan behandlingen påvirkes av pasientens alder, funksjonsnivå og livssituasjon. Målet er trygg, individualisert og kunnskapsbasert legemiddelbehandling.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hva er forskjellen på en legemiddelsamstemming og en legemiddelgjennomgang?

Hvilke hjelpemidler og systemer bruker du for å kvalitetssikre legemiddelbehandling?

Gi eksempler på legemidler man spesielt må være oppmerksom på når det gjelder farlige interaksjoner.

Dersom det er uheldige interaksjoner, hvordan går du fram for å vurdere hvilke legemidler som skal dosejusteres, seponeres eller erstattes av andre?

Hvorfor er det lettere å sette pasienter på legemidler, enn å seponere?

Hva gjør du når pasienten er uenig i seponering eller endringer i legemiddelbehandling?

Hvordan vurderer du om pasienten har effekt av et legemiddel?

Hva ser du etter når du vurderer om en pasient får bivirkninger av medikamenter?

Hvordan tar du hensyn til pasientens funksjonsnivå, kognitive status og livssituasjon ved legemiddelgjennomgang?

Hvordan kartlegger du hvilke legemidler pasienten faktisk bruker – inkludert reseptfrie legemidler, kosttilskudd og gamle resepter?

Hvordan dokumenterer og kommuniserer du endringer i legemiddelbehandling til andre behandlere?

Reflekter rundt hvilke legemidler som behandler sykdom, som forebygger sykdom og som demper symptomer.

Hvilke medikamenter har du erfart ofte blir stående på legemiddellisten etter at indikasjonen er utløpt?

Kasuistikker til diskusjon:

85 år gammel mann har nylig gjennomgått hjerteinfarkt. Fra tidligere har han kroniske ryggsmerter etter fall, gjennomgått prostatakreft og har KOLS GOLD klasse 3. På sykehuset har hjertespesialisten startet med atorvastatin fordi pasienten har forhøyet LDL. Pasienten selv mener han får for mye medisiner. Han bor hjemme, og styrer medisinene selv.

  • Du er usikker på om det er riktig at pasienten skal bruke statiner. Hva gjør du?
  • Hvordan involverer du pasienten i avgjørelsen?

De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser