ALIS logo
Søk

De 7 legeroller

Hva er de 7 legeroller og hvordan er de relevante for spesialisering i allmennmedisin?

CanMEDS-rammeverket og dets syv roller ble utviklet som en måte å beskrive legerollen på en mer detaljert og grundig måte. Dette rammeverket har også videre dannet fundamentet for en internasjonalt anerkjent modell for legers moderne spesialistutdannelse. Rollene tar utgangspunkt i samfunnets behov og beskriver de roller og kompetanser en moderne lege bør kunne mestre. De syv rollene er:


  1. Medisinsk ekspert (legefaglig)
    Legens rolle som medisinsk ekspert (legefaglig) er å ivareta diagnostiske/ terapeutiske oppgaver som omfatter styring av situasjoner der det skal foretas legefaglige prioriteringer og beslutninger. Et særlig kjennetegn er at oppgavene i helsevesenet ofte er komplekse og uforutsigbare. I noen tilfeller må prioriteringer og beslutninger baseres på mangelfulle opplysninger og usikkerhet om evidens og beste praksis. Det kreves kreative løsningsmodeller som tar utgangspunkt i helsevitenskapelig kunnskap, ferdigheter og evner.

  2. Kommunikator
    Legens rolle som kommunikator er å formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i en respektfull dialog med relevante parter som pasienter/pårørende, fagfeller og andre samarbeidspartnere. Dialogen foregår i så vel det talte, det skrevne som i det visuelle medium. Legens bidrag i dialogen er basert på de involverte parters informasjon og forståelse, og den samlede erfaringsbaserte kunnskap kombinert med den legefaglige forskningsbaserte viten innenfor området. Utgangspunktet for legens kommunikasjon er evnen og viljen ti å se, lytte til, forstå og respektere sine medmennesker.

  3. Samarbeider
    Legens rolle som samarbeider er å ta initiativ til, delta i og gjennomføre faglig og tverrfaglig samarbeid/ teamsamarbeid i ivaretakelsen av kjerneoppgavene på individ- organisasjons- og samfunnsnivå. Dette skal foregå med forståelse for og i respekt for de involverte parters ulikhet.

  4. Leder / Administrator
    Legens rolle som leder, administrator eller organisator omfatter personlig lederskap og ledelse av andre, organisering av arbeidet og prioritering av tilgjengelige ressurser (administrativ ledelse) samt faglig ledelser og strategisk ledelse- utført i den individuelle utøvelse av faget samt på organisasjons- og samfunnsnivå.

  5. Helsefremmer
    Legens rolle som helsefremmer er å motivere og yte innflytelse på det enkelte individs og systemets helseadferd gjennom veiledning og rådgivning, samt initiere og gjennomføre relevante profylaktiske tiltak. Legens skal i sitt daglige arbeid fange opp og agere på relevante problemstillinger og promotere helsefremmende tiltak. Legen skal medvirke til å skape rammer som gjør det mulig for den enkelte å ta ansvar for egen og andres helse.

  6. Akademiker/ forsker/ underviser
    Legens rolle som akademiker/ forsker og underviser er å omsette forskning til evidensbasert klinikk. Legen skal forholde seg undrende og stille spørsmål til egen og andres praksis og benytte en vitenskapelig tilnærming i besvarelsen av disse. Legen skal bidra til utvikling av faget gjennom deltakelse i forsknings- og utviklingsprosjekter, og til enhver tid holde seg oppdatert og formidle sin kunnskap på alle nivåer. Legen anvender relevante utdanningsmetoder og forplikter seg til å bidra til et positivt utdanningsmiljø.

  7. Profesjonell
    Legens rolle som profesjonell er å forvalte sin faglighet i overensstemmelse med legeløftet, lovgivningen og egen personlige integritet. Utfordringen består i nødvendigheten av å utføre dette i erkjennelse av de etiske dilemmaer samt den kompleksitet, uklarhet og usikkerhet som oppstår i daglig praksis. Legen respekterer pasientens integritet og autonomi og handler etter beste skjønn til gavn for pasienten/ samarbeidspartneren, organisasjonen og samfunnet. Legen er bevisst på å være rollemodell for andre, erkjenne grense for egne evner og oppsøke nødvendig assistanse ved behov.


Disse 7 rollene har vært til god inspirasjon da læringsmålene kom til verden og mange spesialistutdanninger, inkludert våre danske naboer, har latt seg inspirere tungt av disse. Det er derfor lurt å kjenne til dem for å bedre kunne forstå hensikten bak og inspirasjonen til mange av læringsmålene som er relevante i dagens spesialistutdanning.

Her er et eksempel på hvordan man kan dele inn våre felles kompetansemål etter denne strukturen:


Felles Kompetansemål
FKM inndelt etter de 7 legeroller


Les på Royal College of Physicians and Surgeons of Canada sine nettsider for mer info. En del av teksten er også hentet fra Introduksjonssamtale LIS 2 og LIS 3, fra ehåndboken til OUS.