Gratulerer! Som erfaren og entusiastisk lege har du bestemt deg for å bidra i den viktige oppgaven i å veilede fremtidens allmennlegespesialister. Du har inngått, eller planlegger å inngå, en avtale med kommunen om å bli veileder for ALIS (allmennlege i spesialisering), også kjent som LIS3 i allmennmedisin.
Veileders rolle i den nye spesialistordningen for allmennmedisin er som følger:
- Gi individuell veiledning til den enkelte ALIS
- Hjelpe ALIS og helseleder med å fylle ut individuell utdanningsplan
- Bidra til å vurdere om læringsaktiviteter og læringsmål er oppnådd
Under følger ulike nøkkelbegrep relatert til ny spesialistutdanning med kort forklaring og utdypende link.
Sentrale elementer i ny spesialistordning
Ny spesialistutdanning for leger ble innført 1.mars 2017 for LIS1, og 1. mars 2019 for LIS3, dvs ALIS. For mer detaljert oversikt over ny spesialistutdanning, se link.
Individuell veiledning er påkrevet i ny spesialistutdanning. Veilederen skal være spesialist i allmennmedisin (enkelte unntak), og det er kommunens ansvar å finne veileder til ALIS, jmf Spesialistforskriften §25. Det er ideelt hvis veileder jobber på samme læringsarena (f.eks legekontor) som ALIS, men det er ikke en forutsetning.
Det er tiltenkt at veiledningen i gjennomsnitt skal utgjøre minimum fire timer per måned i 10,5 av årets måneder i den tid man har praktisk tjeneste i en registrert utdanningsvirksomhet. Det er mulig å ha flere veiledningstimer i oppstart, og noe mindre senere i forløpet. Timene skal være planlagte og regelmessige, og kan f.eks innebære diskusjoner og råd relatert til case, utfordringer og gleder ved selve legerollen, men også råd mtp spesialiseringsforløpet. Veiledning er læringsaktivitet for alle læringsmålene. Det skal skrives referat fra veiledningstimene i kompetanseportalen, og kun veileder kan ferdigstille referatene. Veileder signerer mange læringsaktiviteter.
Veileder skal også bidra i vurdering av ALIS som lege og gi råd til leder i kompetanseportalen mtp godkjenning av læringsmål. Det er avgjørende at ALIS har veileder for å få tellende tjeneste.
- Individuell veileder for ALIS skal som hovedregel være spesialist i allmennmedisin.
- Veileder skal være en erfaren kollega innen faget
- Veileder bør ha deltatt på veilederkurs for å få kunnskap om læringsmål, kompetanseportalen og veiledningspedagogikk.
- Spesialister i allmennmedisin som nylig har pensjonert seg fra fastlegestilling, har en forskerstilling, kommunelegestilling eller har annen relevant erfaring kan også fungere som veileder for ALIS.
For å hjelpe veiledere med å komme i gang med veiledningssamtalene har ALIS-kontorene utarbeidet et forslag til de første veiledningstimene for nye ALIS.
Kompetanseportalen er dokumentasjonsverktøyet for den enkelte ALIS relatert til spesialistutdanningen. Veileder skal i kompetanseportalen bl.a godkjenne læringsaktiviteter, skrive og/eller ferdigstille referat fra veiledningstimene, og gjerne gi informasjon til helseleder om de ulike læringsmålene hvis de vurderes oppnådd. Når man starter som veileder er det viktig at ALIS først registrerer seg som LIS3 i allmennmedisin på Kompetanseportalen. Det er ALIS som skal registrere seg først, og inne i Kompetanseportalen invitere veileder og leder.
Supervisjon betyr i vår sammenheng å hjelpe, gi råd og vurdere ALIS i konkrete arbeidssituasjoner i det daglig virke. Dette er som regel knyttet til kliniske prosedyrer eller beslutninger som skal tas der og da. En supervisør er oftest en lege med mer erfaring enn ALIS, men kan også være andre yrkesgrupper med spesifikk kompetanse som f.eks. helsesykepleier, jordmor etc. Veileder kan også være supervisør. Men veiledning og supervisjon er altså ikke det samme.
Dette er en nyskapning i spesialistutdanningen i allmennmedisin. Felleskonsultasjon gir et direkte innsyn i ALIS sin måte å møte pasienter på, og hennes kliniske kompetanse. Det anbefales at individuell veileder tar noen av felleskonsultasjonene (som "supervisør") med ALIS. Felleskonsultasjon er anbefalt som læringsaktivitet for ti læringsmål, de fleste tilhørende tema kommunikasjon og samhandling. I felleskonsultasjon er det naturlig at flere av disse læringsmålene blir berørt.
Når ALIS ansettes/tilknyttes en kommune, skal det utarbeides en individuell utdanningsplan. Denne skal inneholde en plan for spesialiseringsløpet til ALIS det neste halvåret/året, men også foreløpig plan eller skisse for hele spesialiseringsløpet. Ved utarbeidelse av denne avklares det med helseleder hvilke kurs og andre læringsaktiviteter ALIS tenker å gjennomføre, hvilke læringsarenaer han/hun skal jobbe ved mm. Mange får hjelp av veileder til å fylle ut planen. Den skal signeres av ALIS, veileder og helseleder i kommunen. Mal fra ALIS-kontorene som du finner til høyre.
ALIS-kontorene arrangererer regelmessige emnekurs for veiledere i spesialistutdanningen i allmennmedisin.
Å veilede ALIS er en honorert oppgave og kommunen mottar tilskudd fra helsedirektoratet for å legge til rette for at den enkelte ALIS mottar veiledning. Til tross for dette kan det variere fra kommune til kommune hva slags honorering veiledere i den aktuelle kommunen mottar.
Læringsmål: Med læringsmål i spesialistutdanningen for leger menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre etter endt utdanning. Læringsmålene vedtas av Helsedirektoratet og er fastsatt i forskrift (spesialistforskriften vedlegg 2). I spesialistutdanningen skal alle de 88 kliniske læringsmål i allmennmedisin (ALM) og 24 felles kompetansemål (FKM) oppnås.
Læringsaktivitet: Det pågår kontinuerlig læring gjennom daglig praksis, men i denne sammenheng knyttes begrepet læringsaktivitet til en nærmere definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål. Læringsaktiviteter er f.eks kurs, praktisk prosedyre eller praksisbesøk. Alle læringsaktiviteter dokumenteres enten ved egenregistering eller signering. Ved signering vil supervisør, veileder eller leder gå god for at læringsaktiviteten er tilfredsstillende gjennomført.
Læringsarena: Det stedet man jobber og ALIS kan oppnå læringsmål. Læringsarena i kommunen kan være fastlegekontor, helsestasjon, sykehjem mm. Sykehus er også en læringsarena.
I spesialistutdanningen i allmennmedisin er det obligatorisk å gjennomføre 2 år i veiledningsgruppe med totalt 120 timer. Arbeidet i veiledningsgruppene er i hovedsak rettet mot problemstillinger legene står overfor i sitt daglige arbeid.
Kollegium bestående av leder, veileder og en eller flere supervisører som har observert ALIS, og som gjør en strukturert evaluering basert på egne observasjoner og tilbakemeldinger fra andre relevante aktører. Kollegiet bistår leder i å foreta en sluttvurdering av måloppnåelse i spesialiseringen. ALIS selv kan delta i møtet.
Fra Helsedirektoratets side om etterutdanning/resertifisering av retten til tilleggstakst:
Praksislærervirksomhet/veiledning av turnuslege/veiledning av lege i spesialiseringens første del/veiledning i allmennmedisinsk forskning/veiledning av lege som skal ha veiledet tjeneste i henhold til forskrift om veiledet tjeneste for å få adgang til å praktisere som allmennlege med rett til trygderefusjon (inntil 100 poeng). Veiledning av allmennlege i spesialiseringens tredje del (inntil 160 poeng)
Veiledning av ALIS er forskriftsfestet og skal skje i samsvar med kravene i Spesialistforskriften §§ 2 og 25. Det anbefales å lese kommentarutgaven.