ALIS logo
Søk

ALM 002

Kunne evaluere styrker og begrensninger i egne kunnskaper og ferdigheter, og selvstendig kunne veilede kolleger i tilsvarende evaluering

Temaområde: Allmennmedisinsk profesjonalitet (ALM 001-005)

Tilbake til oversikt

Kompetansenivå

Del 1 av læringsmålet: Kunne = vurderes å være høyeste ferdighetsnivå
Del 2 av læringsmålet: Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå

Hva handler læringsmålet om?

Det er viktig å ha et bevisst forhold til egne styrker og begrensninger. Ingen kan være god til alt, men legen må likevel sikre faglig forsvarlig praksis. Refleksjon rundt egen praksis kan gjøre legen bedre i stand til å forstå når man skal innhente mer kompetanse.

Leger skal kunne gi hverandre veiledning knyttet til styrker og begrensninger. Målet er å hjelpe hverandre til å bli bedre leger.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Reflekter rundt hva du er god til i din praksis som lege, og hva du opplever du ikke er så god til.

Hva tror du kollegaer, pasienter og andre som møter deg i arbeidshverdagen ser?

Hvordan kan du jobbe med egen læring og utvikling?

Hvordan kan vi hjelpe hverandre til å bli bedre leger?

Hvilken erfaring har du med å veilede eller bli veiledet av kollega?

Hvordan kan du veilede og gi tilbakemeldinger til kolleger på en god måte?

Har du eksempler på gode og åpne spørsmål?

Tips: Individuell veileder og ALIS kan bytte rolle i en veiledningstime, slik at veileder blir veiledet av ALIS.

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser