Kompetansenivå
Del 1 av læringsmålet: Kunne = vurderes å være høyeste ferdighetsnivå
Del 2 av læringsmålet: Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Det er viktig å ha et bevisst forhold til egne styrker og begrensninger. Ingen kan være god til alt, men legen må likevel sikre faglig forsvarlig praksis. Refleksjon rundt egen praksis kan gjøre legen bedre i stand til å forstå når man skal innhente mer kompetanse.
Leger skal kunne gi hverandre veiledning knyttet til styrker og begrensninger. Målet er å hjelpe hverandre til å bli bedre leger.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Reflekter rundt hva du er god til i din praksis som lege, og hva du opplever du ikke er så god til.
Hva tror du kollegaer, pasienter og andre som møter deg i arbeidshverdagen ser?
Hvordan kan du jobbe med egen læring og utvikling?
Hvordan kan vi hjelpe hverandre til å bli bedre leger?
Hvilken erfaring har du med å veilede eller bli veiledet av kollega?
Hvordan kan du veilede og gi tilbakemeldinger til kolleger på en god måte?
Har du eksempler på gode og åpne spørsmål?
Tips: Individuell veileder og ALIS kan bytte rolle i en veiledningstime, slik at veileder blir veiledet av ALIS.
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 26.09.2024 Sist oppdatert: 20.03.2025