Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Allmennlegens rolle er dynamisk og i stadig endring, og formes av en rekke faktorer utover det rent medisinske. Kultur, samfunn, historie og nasjonale strømninger som teknologisk utvikling, urbanisering og helsepolitiske reformer påvirker hverdagen som lege.
Som allmennlege vil man oppleve forventninger fra pasienter, pårørende, myndigheter, media og andre aktører. Forventningene kan omhandle tilgjengelighet, kompetanse, utredning og behandling. Allmennlegen kan oppleve å bli dratt mellom ulike krav, og kan havne i et krysspress mellom det legen vurderer som medisinsk riktig, og forventninger fra omgivelsene. Bevissthet rundt dette kan gjøre allmennlegen bedre i stand til å håndtere den mangefasetterte jobben.
Tips til refleksjon i veiledningstimene
Hvem og hva bør bestemme allmennlegens rolle?
Hvem og hva er det som faktisk bestemmer allmennlegens rolle?
I hvilken grad har dine egne verdier noe å si for hvordan rollen oppleves?
Hvilke kulturelle særtrekk preger stedet der du jobber?
Hvilke nasjonale strømninger påvirker deg i din hverdag (digitalisering, medikalisering etc)?
Reflekter over din rolle i møte med minoriteter (urbefolkning, LHBT+, flykninger).
Hvordan kan du som allmennlege ivareta forventningene til bærekraft?
Hvilke forventninger til legerollen opplever du er vanskelig å imøtekomme?
Hvordan tror du forventningene til allmennlegens rolle vil endre seg om 10-20 år?
Reflekter over følgende situasjoner:
- Et barn på ungdomsskolen har atferdsvansker og foreldre og skole ønsker at det stilles en diagnose.
- En pasient har fått utskrevet medisin på blå resept av sin tidligere fastlege, men du som ny fastlege ser at det ikke er indikasjon for dette.
- En pasient står i en arbeidskonflikt og ber om sykemelding.
- Du har nylig begynt som fastlege på et legekontor i en ny kommune. Kulturen for utskrivelse av B-preparater er annerledes enn du er vant til og føler deg komfortabel med.