ALIS logo
Søk

ALM 013

Ha kunnskap om hvordan behandlerrollen skiller seg fra rollen som sakkyndig, og selvstendig kunne benytte teknikker for å tre ut av allmennlegerollen og gå inn i sakkyndighetsrollen

Temaområde: Samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid (ALM 006-019)

Tilbake til oversikt

Kompetansenivå

Ha kunnskap om = mellomste kunnskapsnivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå

Hva handler læringsmålet om?

Legens rolle som sakkyndig overfor en tredje instans skiller seg fra behandlerrollen, der man jobber på vegne av pasienten. Sakkyndighetsvurdering innebærer å gi opplysninger til en tredjepart og inngår ikke i behandlingen av pasienten. Legen skal da være objektiv, nøytral, og presis, skal kunne dokumentere det som opplyses om, og vurdere sin egen habilitet. Legen kan veksle mellom disse rollene i en og samme konsultasjon, og har også ansvar for å formidle tydelig til pasienten hvilken rolle legen har og hva det innebærer. Den enkelte lege kan finne sine egne måter for å tydeliggjøre rollen overfor pasienten.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan kan du gjøre pasienten bevisst på hvilken rolle du har; behandler, sakkyndig eller forvalter av velferdsgoder?

Hvilke teknikker benytter du for å tre ut av behandlerrollen og gå inn i sakkyndighetsrollen?

Hvilke ulike typer sakkyndighetsvurderinger har du erfaring med?

Hvilke utfordringer kan du møte når du skal gi opplysninger til forsikringsselskap, førerkortattester eller barnevern?

Hva vil det si å være inhabil? Hvordan kan du gå fram dersom du er usikker på din egen habilitet?

Hvordan kan en yte rettferdighet både for pasienten man har et behandleransvar for og en tredje instans som er oppdragsgiver? Hvilke utfordringer kan dette by på?

Ressurser