Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Legen må ha gode systemer for aktivt å vurdere hvilke pasienter som har størst behov for helsehjelp, og prioritere disse i sin praksis. Hjelpepersonell er svært viktig ved triagering og prioritering, og trenger god opplæring og verktøy for å sortere pasienthenvendelser på en best mulig og faglig forsvarlig måte.
Fastlegeforskriften gir klare føringer for organisering av fastlegepraksis og øyeblikkelig hjelp. Forskriften beskriver blant annet fastlegens plikt til å reise på hjemmebesøk der pasienten ikke selv kan komme på kontoret.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hvorfor er det viktig å organisere praksisen slik at de pasientene som trenger det mest, får mest?
Hvordan prioriteres pasienter ved henvendelser om behov for helsehjelp på din arbeidsplass?
Hvilke triageringsverktøy eller prioriteringssystemer brukes på arbeidsplassen din?
Hvordan ivaretas sårbare pasienter som er dårlig etterspørrere?
Hvordan ivaretar du behov for hjemmebesøk i allmennpraksis eller på legevakt?
Hvordan samarbeider du med helsepersonell og kollegaer om rutiner på arbeidsplassen for å ivareta sårbare pasienter og øyeblikkelig hjelp?
Hvilke rutiner har dere for kollegial fraværsdekning?
Hvordan organiserer fastlegekontoret ditt det totale timebokoppsettet ved ulike typer henvendelser?
Hvordan ivaretar dere behovet for øyeblikkelig hjelp på din arbeidsplass?
Hvilke kriterier bruker dere for å tildele øyeblikkelig hjelps-time ved ditt legekontor?
Hvilke rutiner har dere for opplæring av nødnett hvis det brukes på din arbeidsplass?