Kompetansenivå
Kjenne
til = laveste kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Medisinsk utvikling har gitt oss mange muligheter innen både diagnostikk og behandling, og det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig for den enkelte pasient. Målet er å gjøre hverken for mye eller for lite. Slik unngår man uheldige konsekvenser for den enkelte pasient, men også for samfunnet. Prioriteringer av både menneskelige og økonomiske ressurser er viktig for et bærekraftig helsevesen.
Overdiagnostikk kan være diagnostikk av en medisinsk tilstand som ikke ville ført til plager, symptomer eller død dersom den hadde forblitt uoppdaget.
Overbehandling kan være behandling som ikke gir nytte, eller kan føre til mer skade enn nytte.
Legeforeningen deltar i kampanjen Gjør kloke valg for å bevisstgjøre både helsepersonell og befolkningen om risiko ved overdiagnostikk og overbehandling.
Underdiagnostikk kan være når en pasient ikke blir diagnostisert med en tilstand selv som det er indikasjon for å utrede, og hvor det finnes behandlingsmuligheter som vil kunne bedre sykdommen eller hindre forverring.
Underbehandling kan være når pasienten har en tilstand hvor indikasjon for behandling er klar, og behandling har dokumentert effekt, men pasienten ikke får nødvendig helsehjelp.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hva kan være årsakene til overdiagnostikk og overbehandling?
Hva kan være årsakene til underdiagnostikk og underbehandling?
Hvilke pasienter eller pasientgrupper kan berøres av dette?
Hvilke laboratorieprøver tar du oftest uten sikker medisinsk indikasjon?
Hvilke bildediagnostiske undersøkelser bestiller du oftest uten sikker medisinsk indikasjon?
Hvilke problemer skaper dette for pasienten og for deg som lege?
Hva kan være den samfunnsmessige konsekvensen av laboratorieprøver og bildediagnostiske undersøkelser uten sikker indikasjon?
Hvordan håndterer du uenighet, når pasienten ber om en undersøkelse som du mener ikke er indisert?
Hva gjør du for å stå sterkt i dine faglige vurderinger hvis du møter motstand fra pasienter, pårørende eller andre faginstanser?
Hvilke erfaringer har du med pasienter som har blitt skadet av overdiagnostikk og overbehandling eller underdiagnostikk og underbehandling?
Hvilke hjelpemidler har du for å unngå overdiagnostikk og overbehandling, eller underdiagnostikk og underbehandling?