Hva handler læringsmålet om?
Allmennmedisinske arbeidsmetoder kan skille seg fra arbeidsmetoder man bruker i sykehus og på legevakt. Nyttige verktøy for å observere og avklare symptomer, stille riktig diagnose og tilpasse behandling kan være trinnvis utredning av medisinske problemstillinger og vent-og-se-prinsippet.
Arbeidsmetodene krever kontinuitet i oppfølgingen, og tidsaspektet kan variere fra dager til år. Å følge pasienten over tid er viktig for å bygge tillit, få en grundig forståelse av pasientens symptomer, livssituasjon og historie. Dette kan også fremme pasientens aktive deltakelse i egen behandling.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hvordan kan du bruke tid og gjentatte konsultasjoner for å sikre at diagnoser blir mest mulig presise?
Hvilke utfordringer og muligheter ser du i å sikre kontinuitet i oppfølgingen av pasienter over tid?
Hvordan påvirker kontinuitet og langsiktig oppfølging relasjonen mellom lege og pasient?
Hvordan kan du som lege i spesialisering utvikle ferdighetene som kreves for å mestre disse arbeidsmetodene i en travel hverdag?
Kan du gi et eksempel fra egen praksis der bruken av vent-og-se-prinsippet førte til et bedre behandlingsresultat?
Hvordan møter du pasienter med «bestillingslister»?
Ta utgangspunkt i kasuistikker fra din kliniske hverdag:
- Pasient med brystsmerter. Hva skal du tenke på og vurdere, og i hvilken rekkefølge?
- Pasient mistenker «noe» med stoffskifte. Hva tenker du er fornuftig trinnvis utredning?
- Pasient med akutte ryggsmerter. Hva er riktig og fornuftig billeddiagnostikk?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 10.03.2025 Sist oppdatert: 20.03.2025