ALIS logo
Søk

ALM 012

Selvstendig kunne utføre sakkyndighetsvurderinger, også for pasienter man står i et langvarig behandlerforhold til

Temaområde: Samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid (ALM 006-019)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Som sakkyndig skal man gi en faglig vurdering ut fra et gitt mandat. Legen må være bevisst på hvem som er oppdragsgiver, og på hvilket grunnlag man uttaler seg på.

Opplysningene som gis må være riktige og presise, og den som utsteder attesten må være varsom, nøyaktig og objektiv. Kun opplysninger som er relevante for formålet skal tas med. Legens personlige holdninger og erfaringer skal ikke virke inn på vurderingen.

Det er viktig å ha et bevisst forhold til habilitet ved sakkyndighetsvurderinger. Det er legen selv som har ansvar for å vurdere egen habilitet, ved usikkerhet kan det være nyttig å diskutere det med en kollega eller andre med kompetanse på området.

Aktuelle oppdragsgivere kan være offentlige, som NAV, politi, rettsvesen eller barnevern eller private, som forsikringsselskap.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvilke formelle krav er det til sakkyndighetsvurderinger?

Hvilke sakkyndighetsvurderinger gjør du i ditt arbeid som allmennlege?

Hvilke utfordringer kan du oppleve når du har både rollen som behandler og sakkyndig?

Hvilke fordeler og ulemper kan det være å ha et langvarig behandlerforhold til pasienten du utfører sakkyndighetsvurdering for?

Har du opplevd utfordringer overfor pasient eller oppdragsgiver? I tilfelle, i hvilke situasjoner?

Hva sier de etiske regler for leger om rollen som sakkyndig?

Ressurser