ALIS logo
Søk

Kompetansevurdering - en oversikt

Spesialistutdanningen av leger har pågått i mer enn 100 år, og i 2017 ble det iverksatt en omfattende reform. Det er en grunnleggende forskjell på gammel og ny ordning for spesialistutdanning av leger.

Det nye er at spesialistutdanningen er kompetansebasert (hva kan du), i motsetning til den gamle som fremfor alt var aktivitetsbasert (hva har du gjort). Tidligere holdt det for leger i spesialisering (LIS) å dokumentere tjenestetid, samt deltagelse i aktiviteter som kurs og gruppeveiledning for å bli godkjent som spesialist. Dette må fortsatt gjøres, men i tillegg må leder i kompetanseportalen få nok informasjon til å vurdere om læringsaktivitetene har gitt nødvendig kompetanse slik at læringsmålene er oppnådd.

Læringsmålene er forskriftsfestet, og beskriver det en legespesialist skal forstå, kunne og være i stand til å utføre. Summen av læringsmålene, både fagspesifikke læringsmål og felles kompetansemål, utgjør dermed den samlede minimumskompetansen som LIS må ha oppnådd for å godkjennes som spesialist. Det er viktig å huske at alle læringsmål skal gjennomgås i individuell veiledning.

Når LIS blir vurdert, er det ikke nok at de som vurderer kun har god medisinsk kompetanse. De skal også ha ferdigheter i å vurdere læringsmål og kunne gi konstruktive tilbakemeldinger som fremmer læring. Kompetansevurdering handler dermed ikke kun om å måle fremgang, men også om å støtte LIS i å nå sine læringsmål. God vurderingskompetanse og konstruktiv tilbakemelding bidrar til at LIS vokser i rollen som lege og hjelper LIS til å bli så god som mulig på en effektiv måte.

For LIS er kompetansevurdering en mulighet til å få verdifull tilbakemelding om sin egen praksis, noe som kan lede til forbedring og videreutvikling av både kliniske ferdigheter og faglig trygghet. Gjennom regelmessige vurderinger med konstruktive tilbakemeldinger kan LIS identifisere sine styrker og svakheter, og tilpasse sitt læringsfokus deretter. Slik kan tilbakemelding fungere som et kompass som hjelper LIS å oppnå den nødvendige kompetansen for å bli en trygg og selvstendig lege.

Sist oppdatert: 07.03.2025