Nyttige ressurser for deg som skal delta på veiledningskurs
Her finner du ressurser til forberedelse og gjennomføring av ALIS-kontorenes veiledningskurs.
Nyttige ressurser for deg som skal delta på veiledningskurs
Til gruppesamtale om egen læring - Ta med deg et eksempel fra din egen læring under spesialistutdanningen i allmennmedisin (altså etter turnustjenesten). Vi leger lærer på mange måter, og det er nyttig å brukes egne personlige erfaringer når vi snakker om dette.
Til ferdighetstrening i veiledningssamtaler - Ta med deg en fersk situasjon eller et problem fra ditt nåværende arbeid, som er uløst eller uferdig, og som du ønsker veiledning på. Det kan være relatert til pasientarbeid eller til forhold på ditt legekontor, eller samhandling med andre deler av helsevesenet. Tenk gjerne gjennom hvordan du blir berørt av dette.
Viser første samtale mellom ALIS Bjørnar og veileder Thomas.
Case: Filmen viser hvordan ALIS og veiledere etablerer kontakt og avklarer hvordan samarbeidet skal være.
Viser en veiledningssamtale mellom ALIS Tone og veileder Randi.
Case: Filmen handler om sykmelding. Tone har ikke forberedt noe eksempel, så Randi gir generelle råd.
Viser veiledningssamtale mellom ALIS Tone og veileder Randi.
Case: Filmen handler om sykmelding. Her brukes et konkret eksempel som utgangspunkt. Da får ALIS mer nytte av samtalen.
Viser veiledningssamtale mellom ALIS Øystein og veileder Elin.
Case: Filmen omhandler pasients alkoholproblemer. Pårørende vil at noe må gjøres med farens alkoholproblemer. Veileder Elin gir råd.
Viser siste del av en veiledningssamtale mellom ALIS Øystein og veileder Eli.
Case: Filmen omhandler pasients alkoholproblemer. Pårørende vil at noe må gjøres med farens alkoholproblemer. I denne filmen tar veileder Elin en annen tilnærming slik at ALIS Øystein gir seg selv råd, og får mer ut av samtalen.
Filmen viser samtale mellom ALIS Kari K. og veileder Gunhild.
Case: Gunhild gir Kari kritisk tilbakemelding etter at foreldrene har klaget på konsultasjonen Kari hadde med barnet. Gunhilds tilnærming fører til at Kari går i forsvar og forlater veiledningssamtalen i sinne.
Filmen viser samtale mellom ALIS Kari K. og veileder Gunhild.
Case: Gunhild gir Kari kritisk tilbakemelding etter at foreldrene har klaget på konsultasjonen Kari hadde med barnet. Veileder Gunhild velger en annen tilnærming, som får ALIS Kari til å tenke seg om og lære av det som har hendt.
Filmen viser samtale mellom ALIS Morten og veileder Kari E.
Case: En pasient med ryggsmerter har klaget på Morten etter en konsultasjon der han ikke fikk sterke smertestillende tabletter (B preparater). Morten mener han gjorde alt riktig og er ikke åpen for veiledning.
Filmen viser samtale mellom ALIS Morten og veileder Kari E.
Case: En pasient med ryggsmerter har klaget på Morten etter en konsultasjon der han ikke fikk sterke smertestillende tabletter (B preparater). Filmen viser hvordan veileder Kari prøver å få Morten til å stille seg litt mer åpen for veiledning.
Filmen handler om hva veileder kan gjøre hvis ALIS ikke kan godkjennes.
Filmen viser samtale mellom ALIS Leonor og veileder Kristin.
Case: Filmen viser to ulike felleskonsultasjoner med påfølgende veiledning