ALIS-reisen
Vi har utarbeidet sjekklister som forklarer ALIS-reisen. Det vil være til hjelp for de ulike prosessene som må finne sted for utdanningsløpet for ALISer.
1. Preboarding er prosessen som finner sted før onboardingen av flyet som starter ALIS-reisen.
2. Onboarding er prosessen som finner sted når man går ombord på flyet for å starte ALIS-reisen.
3. Inflight er prosessen som finner sted underveis i ALIS-reisen.
4. Arrivals er prosessen som finner sted for å fullføre ALIS-reisen.
Preboarding
Hvem gjør hva?
Den som er ansvarlig leder for ALIS i kommune/bydel/etat der legen jobber (heretter omtalt som "leder") har ansvar for å avklare om legen kan bli ALIS etter reglene for ny ordning (Spesialistforskriften §§ 9 og 18).
- Legen som vil bli ALIS har ansvar for å innhente aktuell dokumentasjon.
- Hvis legen er vikarlege for fastlege må leder i etat/bydel informeres.
Utfyllende informasjon
1. Har legen full autorisasjon?
Hvis ja, gå til neste spørsmål
Hvis nei: Som hovedregel skal spesialistutdanningen gjennomføres etter tildelt autorisasjon. I visse tilfeller vil legen ha autorisasjon med begrensninger jf. helsepersonelloven § 59. Også disse vil kunne tiltre i utdanningsstillinger etter arbeidsgivers konkrete vurdering under forutsetning at legen i spesialisering vil kunne utføre nødvendige læringsaktiviteter for å oppnå læringsmålene. Leder kan innhente utfyllende informasjon fra Statens helsetilsyn.
2. Har legen ønske om å gå i spesialiseringsløp?
Hvis ja, gå til neste spørsmål
Hvis nei, sjekk om unntaksbestemmelsen kan benyttes jf. § 4 kompetansekrav
3. Kartlegg hvor mye legen skal jobbe
Fra 01.01.25 er det ikke lenger noe nedre krav til stillingsstørrelse ved verken arbeid i åpen uselektert praksis eller knyttet til annen allmennmedisinsk tjeneste.
4. Skal legen jobbe i kommune/bydel/etat i minst 3 måneder?
Hvis ja, gå til neste spørsmål
Hvis nei, kvalifiserer legen ikke til en ALIS-avtale, men tjenesten kan fremdeles regnes som tellende tjenestetid hvis veiledning er på plass.
5. Har legen vært ALIS etter ny ordning før?
Hvis ja, gå til “onboarding" sjekkliste
Hvis nei, gå til neste spørsmål.
6. Har legen gjennomført LIS1?
Hvis ja, gå til onboarding-sjekkliste.
Hvis legen har LIS1 og har behov for konvertering av tjenestetid i gammel ordning, følg instruks under.
Hvis legen ikke har gjennomført LIS1, vurder om den kan konvertere fra gammel ordning (jf. Spesialistforskriften § 18. 1. ledd, 2. punktum) Hvis spesialistutdannelsen er påbegynt eller fullført i utandet, finnes det unntak fra rekkefølgekravet om at LIS1-tjeneste først må gjennomføres (Spesialistforskriften § 32 og § 37, 4. ledd). Ta kontakt med Helsedirektoratet.
Hvis leder har spørsmål, kan ALIS-kontoret kontaktes.
Hvem gjør hva?
Leder har ansvar for å avklare om legen (heretter omtalt som "ALIS") kan konvertere.
Utfyllende informasjon
Dersom legen og virksomheten legen er tilknyttet blir enige om at legen skal gå over i ny ordning for spesialistutdanning, kan legen gjennomføre resten av spesialistutdanningen og søke om spesialistgodkjenning etter Spesialistforskriften § 37, 3. eller 4. ledd.
ALIS som per 1. mars 2019 var i spesialisering i allmennmedisin kan enten fullføre på ny eller gammel ordning. Siste frist for søknad om spesialistgodkjenning etter gammel ordning er 31.12.2026.
Hvem gjør hva?
- LIS har ansvar for å opprette Dossierprofil + invitere leder.
- Leder har ansvar å tildele læringsmålplaner i Kompetanseportalen/Dossier: ALM og FKM KP HDIR.
- Leder har ansvar for å finne en veileder (Spesialistforskriften § 25).
- ALIS har ansvar for å invitere veileder og ev. supervisør inn i Dossier.
Utfyllende informasjon
Ny bruker i Kompetanseportalen/Dossier kan opprettes via følgende lenke: https://www.helsedirektoratet.no/tema/autorisasjon-og-spesialistutdanning/spesialistutdanning-for-leger/artikler/kompetanseportalen
Leder skal tildele følgende læringsmålsplaner: ALM og FKM KP HDIR.
Leder skal skaffe en veileder.
Hvem gjør hva?
- ALIS har ansvar for å innhente dokumentasjon og laste det opp i Kompetanseportalen/Dossier knyttet opp mot læringsmål som de mener de skal ha godkjent.
- ALIS oversender læringsaktiviteter og læringsmål til leder for godkjenning og ev. veileder/supervisør for signatur. Det fremkommer i Kompetanseportalen/Dossier hvordan læringsaktiviteten skal dokumenteres.
Utfyllende informasjon
Eksempler på dokumentasjon i gammel ordning som burde innhentes:
- Kursattester
- Attest for allmennmedisinsk tjeneste
- Attest for gjennomført legevakter
- Attest for arbeid i KAD og sykehjem
- Attest for praksisbesøk i allmennmedisin
- Attest for praktiske ferdigheter i allmennmedisin
- Attest for gjennomført institusjonstjeneste
- Attester for valgfrie aktiviteter
- Bekreftelse på gjennomført veiledningsgruppe
ALIS kan legge til i kommentarfeltet navn på ev. referanse (veileder, leder ved fastlegekontor og leder ved avdeling, sykehus og arbeidssted)
Hvem gjør hva?
- Veileder må gjennomgå læringsmålene med ALIS før signering.
- Når veileder har vurdert at kompetanse er oppnådd og skriver i "snakkeboblen" til hvert læringsmål i kompetanseportalen/Dossier at læringsmålet er gjennomgått må ALIS sende læringsmål til godkjenning til leder.
Utfyllende informasjon
Dersom dokumentasjon av tidligere gjennomførte læringsaktiviteter anses som tilfredsstillende, kan det signeres av veileder uten ytterligere veiledning.
Det er opp til leder hvorvidt gjennomgang skal foregå ved et fysisk møte mellom ALIS og veileder.
Tilskuddsmidler øremerket til veiledning dekker tiden veileder bruker på å gå gjennom status på gjennomførte læringsmål.
Hvem gjør hva?
- Leder har ansvar for å sikre at dokumentasjonen er fullstendig og etterspør det som mangler.
- ALIS har ansvar for å følge opp der det etterspørres dokumentasjon.
- Leder har ansvar for å beslutte om læringsmål kan godkjennes gjennom en kompetansevurdering og dokumentasjonen som foreligger (Spesialistforskriften § 26).
- Leder har ansvar for å godkjenne dokumenterte læringsmål når en kompetansevurdering er gjennomført og all dokumentasjon foreligger.
Utfyllende informasjon
Dersom leder er usikker på om ALIS har den angitte kompetansen, kan man lage en avtale (dokumenteres gjennom individuell utdanningsplan og veiledersamtale) om konkrete prosedyrer eller arbeidsprosesser som skal gjøres under supervisjon, slik at leder kan få innspill til sin vurdering.
Ved overgang fra gammel til ny ordning har Helse- og omsorgsdepartementet lagt til grunn at det utvises smidighet og skjønn som ivaretar både hensynet til legene som allerede har gjennomført en del av utdanningsløpet, og hensynet til kompetansekrav og pasientsikkerhet.
Hvem gjør hva?
Leder avklarer hva som er tellende av gjennomført tjenestetid i gammel ordning, hva som er gjenstående spesialiseringsperiode og anslått tid for avslutning.
Utfyllende informasjon
Praktisk tjeneste gjennomført i spesialistutdanning før 1. mars 2019 skal telle med i beregningen av samlet utdanningstid (Spesialistforskriften § 37).
Inntil 1 år og 9 md. av annen fullført/påbegynt spesialistutdannelse
(Spesialistforskriften §31 7. ledd) kan regnes som tellende, uavhengig av om utdanningen er gjennomført i Norge eller i et annet land, såfremt leder vurderer at det er tilstrekkelig grad av faglig overlapp mellom spesialitetene.
Hvem gjør hva?
Leder og ALIS (pluss ev. veileder) lager og signerer en individuell utdanningsplan.
Utfyllende informasjon
Forslag til individuell utdanningsplan finnes her.
Hvem gjør hva?
Følgende bør være i orden før ALIS anses som konvertert:
- Det er avtalt en dato der ALIS anses som konvertert
- Det er tildelt læringsmålplaner i Kompetanseportalen/Dossier
- Prosessen med oppdatering av gjennomførte, signerte og godkjente læringsmål i Dossier/Kompetanseportalen er iverksatt
- Individuell utdanningsplan er avtalt eller under utarbeidelse
Utfyllende informasjon
Når dette er på plass anses ALIS som konvertert og ferdig “pre-boardet”.
Hvem gjør hva?
Når ALIS er ferdig “pre-boardet”: gå til “onboarding”-sjekklisten for neste steg.
Utfyllende informasjon
Først når ALIS inngår en ALIS-avtale med kommune/bydel/etat kan det søkes tilskuddsmidler (som søkes etterskuddsvis etter frist fra Helsedirektoratet)
Onboarding
Hvem gjør hva?
- Ikke alle leger vet om de er ALIS. Personalleder har ansvar for å holde oversikt, jf. kompetanseforskriften og spesialistforskriften.
- ALIS kontakter den som er personalleder for ALIS i bydel/etat/kommune der legen jobber ved oppstart hvis de ikke har vært involvert i ansettelsen/tildelingen av fastlegeavtalen
(fastlegehjemmelen). Dette gjelder både for næringsdrivende leger og leger som er ansatt. - ALIS har ansvar for å oversende aktuell dokumentasjon til personalleder for ALIS som bekrefter arbeidsforholdet i kommunen.
Utfyllende informasjon
Dersom ALIS jobber som vikarlege på et fastlegekontor, skal
hjemmelsinnehaver fylle ut et vikarskjema og oversender dette sammen med vikaravtalen fra legekontoret F.eks. avtale-om-vikariat-i-fastlegepraksis-legeforeningen.doc (live.com).
Hvem gjør hva?
- Leder for ALIS i Kompetanseportalen kan være en annen enn den som står som personalleder for ALIS i en bydel/etat/kommune.
- Dersom ALIS jobber på to eller flere steder (f.eks. ulike bydeler/etater/kommuner), skal ALIS gjør arbeidsstedene oppmerksom på det, slik at lederne kan avklare hvem som skal stå som leder i Kompetanseportalen, og hvem som
skal søke om tilskudd for ALIS. Det er kun mulig å velge én leder i Kompetanseportalen.
Utfyllende informasjon
Kompetanseportalen er utviklet av Dossier Solutions.
Leder i Kompetanseportalen utpekes av utdanningsvirksomheten og trenger ikke være lege. Dersom leder i Kompetanseportalen ikke er lege, må det avklares hvordan kompetansevurdering skal gjennomføres.
Hvem gjør hva?
- Utdanningsvirksomheten har ansvar for å finne en veileder.
- Dersom det er flere veiledere som er tilgjengelig, bør ALIS få mulighet å velge.
- Personalleder og veileder lager og signerer en veilederavtale.
Utfyllende informasjon
Det er mulig å beholde samme veileder selv om ALIS bytter arbeidssted, men dette må godkjennes av personalleder for ALIS på det nye arbeidsstedet.
Veileder skal være spesialist i allmennmedisin. Dersom vedkommende har begrensninger på autorisasjonen bør det vurderes om dette kan få betydning for å fungere som veileder. Det anbefales at alle veiledere bør få tilbud om kurs i individuell veiledning dersom de ikke har gjennomført dette tidligere.
Første veiledningsmøte skal finne sted senest tre uker etter arbeidsforholdets oppstart for at ALIS skal få tellende tjenestetid.
Veiledning skal gjennomføres i gjennomsnitt i 42 timer i året i den tid lege i spesialisering har praktisk tjeneste i utdanningsvirksomheten.
Hvis ALIS arbeider i en redusert stilling, skal den få tilsvarende redusert omfang av veiledning.
Hvem gjør hva?
Personalleder og ALIS utarbeider og signerer en ALIS-avtale.
Utfyllende informasjon
Ved inngåelse av ALIS-avtale som kvalifiserer for tilskudd må
Helsedirektoratets mal for ALIS-avtale benyttes.
Det er ikke mulig å tilbakedatere avtalen. Avtalen gjelder fra
signeringstidspunktet, og det kan ikke søkes om tilskudd for perioden før avtalen er signert.
Det er ikke mulig å få inngått ALIS-avtaler som samlet utgjør mer enn 100 %.
Det må være samsvar mellom dokumentert stillingsprosent (f.eks. en
vikaravtale) og stillingsprosenten i ALIS-avtalen.
Hvis en ALIS har stillinger i flere bydeler/etater/kommuner samtidig, skal det skrives en ALIS-avtale for hvert av disse arbeidsforholdene.
Hvem gjør hva?
Utdanningsvirksomheten har ansvar for å invitere ALIS og veileder til oppstartsmøte når ALIS begynner i stillingen.
Utfyllende informasjon
Det anbefales at følgende gjennomføres i et oppstartsmøte:
- Beregning av evt. tidligere tellende tjenestetid
- Lag en individuell utdanningsplan
- Ordne tilganger i Kompetanseportalen
- Fyll ut skjema «Bekreftelse om at lege er under spesialisering i
allmennmedisin» dersom det er aktuelt - Avtal plan for progresjonsmøter
Hvem gjør hva?
Leder, veileder og ALIS går gjennom:
- hva som er tellende av tidligere tjeneste
- hva som er gjenstående behov for tjeneste
og læringsaktiviteter og anslått tid for
avslutning
I noen tilfeller er det Helsedirektoratet som kan avklare overnevnte. Se Spesialistforskriften § 32 (2).
Utfyllende informasjon
Praktisk tjeneste gjennomført i spesialistutdanning før 1. mars 2019 skal telle med i beregningen av samlet utdanningstid (Spesialistforskriften § 37, 2. ledd).
ALIS kan få inntil 1 år og 9 md. godkjent fra annen påbegynt/fullført
spesialistutdanning (Spesialistforskriften §31 6. ledd), gitt at hen har arbeidet innen en annen relevant spesialitet. Rundskrivet til Spesialistforskriftenen sier at «grad av faglig overlapp» med allmennmedisin bestemmer hvor mye som kan telle, med en maksimumsgrense på 1 år og 9 md.
Hvem gjør hva?
- Utdanningsvirksomheten har ansvar for at det blir utarbeidet en individuell utdanningsplan
- Leder, ALIS og veileder utarbeider og signerer en individuell utdanningsplan
Utfyllende informasjon
Forslag til individuell utdanningsplan finnes her.
Hvem gjør hva?
- ALIS oppretter en profil i Kompetanseportalen hvis ikke de har det fra før, og inviterer leder, veileder og supervisør(er) inn i
Kompetanseportalen - Leder har ansvar å tildele læringsmålplaner i Kompetanseportalen hvis dette ikke allerede er tildelt:
- Allmennmedisin (ALM) (Allmennmedisin)
- Felles kompetansemål (FKM) (Allmennmedisin) som finnes ved å søke ALM og FKM i Kompetanseportalen.
Utfyllende informasjon
Ny bruker i Kompetanseportalen kan opprettes her.
Hvem gjør hva?
Utdanningsvirksomheten fyller ut dersom det er aktuelt.
Utfyllende informasjon
Skjemaet sendes inn til HELFO når og hvis man inngår en avtale om direkte oppgjør med HELFO. ALIS har ofte ansvar for å sende skjemaet til HELFO. Dersom ALIS er ansatt i kommunen, kan det være kommunen som inngår avtale med HELFO. Leder kan avklare.
Hvem gjør hva?
Leder og veileder avtaler hvem som skal delta i progresjonsmøter med ALIS og hvordan kommunikasjon skal foregå mellom leder og
veileder.
Utfyllende informasjon
Første progresjonsmøte bør avtales om ca. 6 måneder etter oppstart
ALIS er nå klar til “inflight”-sjekklisten.
Inflight-sjekklisten finnes på alis.no.
Inflight
Hvem gjør hva?
- ALIS, leder og veileder følger opp progresjonen blant annet gjennom individuell utdanningsplan
- ALIS har ansvar for å gjennomføre spesialiseringsløpet i tråd med de til enhver tid gjeldende retningslinjer
Utfyllende informasjon
- 5 år allmennmedisinsk utdanningstid i 100 % stilling (forlenges ved redusert stillingsandel)
- Åpen uselektert praksis i minimum 2 år, men opp til 4,5 år. Fra 01.01.25 ble nedre grense om at to av årene i åpen uselektert praksis i 50 % stilling fjernet.
- Annen allmennmedisinsk tjeneste inntil 2,5 år.
- Institusjonstjeneste i minimum 6 md.
- Individuell veiledning i hele perioden
- Gruppeveiledning i 2 år, hvorav ett av årene gjennomføres mens man er i åpen uselektert praksis.
- Det anbefales 4 grunnkurs og minimum 6 emnekurs. Kurs i akuttmedisin kommer i tillegg.
ALIS kan ha inntil 10 % fravær i løpet av sin utdanningstid (utdanningsaktivitet og lovfestet ferie regnes ikke inn i dette fraværet). Ved fravær utover 10 %, må utdanningstiden forlenges tilsvarende (Spesialistforskriften § 31).
Hvem gjør hva?
- Utdanningsvirksomheten har ansvar for å tildele individuell veileder og inngå veilederavtale med veileder
- Veileder og ALIS avtaler veiledningstidspunkt og sted
Utfyllende informasjon
Så langt som mulig skal veiledningen være individuell. Helsedirektoratet har påpekt at "de fleste" veiledningstimene skal foregå én-til-én. Timene skal være planlagte og regelmessige og skjermet fra daglig arbeid. Hvis flere veiledes samtidig, bør det være forhåndsgodkjent av leder og ALIS.
Veiledning med fysisk oppmøte er å foretrekke fremfor digital veiledning, spesielt i oppstarten. Det er imidlertid viktig å finne praktiske løsninger, og digitale møter kan være nyttig for enkelte der distansen mellom veileder og ALIS er stor og tiden knapp.
En veiledningstime defineres som 45-60 minutters veiledning.
En ALIS i 100 % stilling skal i gjennomsnitt ha 42 timer veiledning i året. Har ALIS redusert stillingsandel kan veiledning reduseres tilsvarende.
Veileder får dekket opp til 1,5 timer pr. md. for for- og etterarbeid der en ALIS har 100 % stilling (i 10,5 md.). Dette kan for eksempel være forberedelser til veiledningstimen, dekke signering av læringsaktiviteter, samarbeid med bydelen/kommunen, utfylling i Kompetanseportalen.
Hvem gjør hva?
- Legeforeningen har ansvar for gruppeveiledningen.
- ALIS er ansvarlig for å sende søknad om gruppeveiledning til Legeforeningen.
Utfyllende informasjon
Mer informasjon kan finnes her.
Hvem gjør hva?
ALIS inviterer supervisører inn i Kompetanseportalen.
Utfyllende informasjon
Hvem gjør hva?
- ALIS skal ha oversikt over egen progresjon og identifisere hva som må til for å oppnå de ulike læringsmålene, jf. Spesialistforskriften § 7.
- Veileder/supervisører godkjenner læringsaktiviteter i Kompetanseportalen
- Leder godkjenner læringsmål når kompetanse anses oppnådd
Utfyllende informasjon
Ved læringsaktiviteter knyttet til kurs anbefales det at ALIS laster opp kursbevis.
Ved egenregistrering i Kompetanseportalen anbefales det at ALIS skriver hva de har lært, og hvordan dette ev. vil endre egen praksis i framtiden, ved å skrive en kommentar i “snakkeboblen” eller snakke om det i veiledningstimene.
Veileder/supervisører kan benytte snakkeboblen når kompetanse ansees oppnådd. Snakkeboblen kan også benyttes hvis f.eks. kompetanse anses oppnådd uten at anbefalt læringsaktivitet er gjennomført.
ALIS har ansvar for å sende læringsmål til leder for godkjenning etter at dette er gjennomgått med individuell veileder, og veileder mener læringsmålet kan godkjennes.
Progresjonsmøter anbefales for å sikre godt samarbeid mellom
veileder/supervisører/ALIS og leder ved godkjenning av læringsmål.
Hvem gjør hva?
- Leder avklarer med veileder og ALIS hvordan progresjonsmøter skal gjennomføres
- Veileder skal holde leder oppdatert rundt progresjonen til ALIS
- ALIS har ansvar for sin egen progresjon gjennom å følge opp det som er avtalt i individuell utdanningsplan
Utfyllende informasjon
Det skal gjennomføres regelmessige progresjonsmøter som en del av
veiledningstimene mellom ALIS og veileder (vi anbefaler minimum to møter i året). Leder bør være med på minimum ett av disse møtene i året der individuell utdanningsplan blir gjennomgått og ev. oppdatert.
Gå til "sjekkliste for ALIS-tilskudd"
Hvem gjør hva?
- Institusjonen har ansvar for å sikre at ALIS får tildelt leder
- Institusjonen i spesialisthelsetjenesten har ansvar for å finne en individuell veileder som er tilknyttet spesialisthelsetjenesten
- Institusjonen i kommunale tjenester har ansvar for å finne en individuell veileder hvis ikke ALIS har en fra før
Utfyllende informasjon
Institusjonen må enten være godkjent utdanningsvirksomhet eller være registrert som læringsarena for oppfyllelse av ALM-055 og -085 i virksomhetens utdanningsplan for spesialiteten allmennmedisin.
Institusjonstjeneste er anbefalt å vare i minimum seks måneders tjeneste i 100 % stilling for å oppnå læringsmål ALM 055 og 085. Tjenesten forlenges ved redusert stillingsstørrelse. Institusjonsleder skal sikre tilstrekkelig opplæring og bidra til at ALIS blir kompetansevurdert knyttet til aktuelle læringsmål.
ALIS har ikke rett på tilskudd for perioden LIS eventuelt er i godkjent
utdanningsvirksomhet (sykehus). ALIS kan likevel ha rett på tilskudd etter egne satser for perioden LIS er i institusjonstjeneste i kommunen.
Hvem gjør hva?
- ALIS i samarbeid med veileder og leder kan avklare behov for hospitering for å oppnå relevant kompetanse
- ALIS kan legge til en supervisør der man hospiterer
- Supervisør har ansvar for å godkjenne ev. læringsaktiviteter
Utfyllende informasjon
Supervisører skal godkjenne læringsaktiviteter tatt under hospiteringen ved oppnådd kompetanse.
ALIS-tilskuddet kan brukes for å kompensere for tapt inntekt ved hospitering.
Hvem gjør hva?
ALIS kan arrangere gjensidig praksisbesøk.
Utfyllende informasjon
Hvem gjør hva?
ALIS har ansvar for å fylle inn "selvstudie-skjema" for fortløpende å dokumentere
relevant aktivitet gjennom selvstudie.
Utfyllende informasjon
ALIS kan bruke “selvstudie-skjema” for å identifisere kunnskapshull og dokumentere aktiviteter og tidsbruk for å dekke behovet.
Hvem gjør hva?
Leder for ALIS i en bydel/etat/kommune utsteder attest ved gjennomført tjeneste.
Utfyllende informasjon
Tjenestetid for åpen uselektert og annen allmennmedisinsk tjeneste
dokumenteres gjennom "Attest for allmennmedisinsk tjeneste". Samme skjema kan brukes ved institusjonstjeneste i kommunen.
"Bekreftelse på gjennomført tjeneste i spesialistutdanningens del 2/3" skal signeres av leder i spesialisthelsetjenesten når ALIS slutter.
Arrivals
Hvem gjør hva?
ALIS sender søknad om spesialistgodkjenning først når hele spesialistutdanningen er gjennomført.
Utfyllende informasjon
Mer informasjon og søknadsskjema finnes her.
- Alle læringsmål må være godkjent i Kompetanseportalen før ALIS søker
- Søknad sendes elektronisk via Altinn.
- Det er et saksbehandlingsgebyr knyttet til søknaden i Altinn. Kostnaden dekkes ikke av ALIS-tilskuddet
Hvem gjør hva?
Helsedirektoratet behandler søknaden og innvilger ev. spesialistgodkjenning.
Utfyllende informasjon
Informasjon om saksbehandlingstid og gebyrer finnes her.
Hvem gjør hva?
Helsedirektoratet sender vedtak om spesialistgodkjenning via Altinn.
Utfyllende informasjon
HPR-registeret vil bli automatisk oppdatert.
Dersom ALIS får avslag på søknaden om spesialistgodkjenning, er det klagemulighet på vedtaket.
Først publisert: 22.12.2023 Sist oppdatert: 08.05.2025