Mange av læringsmålene er store og overordnede, og kan tolkes noe ulikt. En felles forståelse er viktig for å sikre nasjonal lik utdanning. I løpet av siste året er det publisert informasjon om hvert enkelt læringsmål og arbeidet er gjort i samarbeid med Legeforeningen ved NFA, NFAlis og Spesialitetskomiteen i allmennmedisin. Informasjonen er ikke uttømmende.
Hvert læringsmål har sin egen side med informasjon om:
- hva læringsmålet handler om og tilgrensende læringsmål
- kompetansenivå og kompetansevurdering
- tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
- læringsaktiviteter og læringsarenaer
- forslag til litteratur, podkaster og videoer
Målet med arbeidet er at lederne i kommunen, veiledere og ALIS lettere kan forstå de allmennmedisinske læringsmålene, knytte dem opp til læringsarena og læringsaktiviteter, samt få hjelp til kompetansevurderingen.

I allmennmedisin er det to utdanningsplaner med tilhørende læringsmål:
- Felles kompetansemål (FKM) som er lik for alle spesialiteter, med totalt 24 læringsmål fordelt på 10 ulike tema/områder.
- Kliniske læringsmål i allmennmedisin (ALM) med totalt 88 læringsmål fordelt på 6 ulike temaområder
For informasjon om det enkelte læringsmål, klikk på temaområdene under.
Allmennmedisinske læringsmål (ALM) - 6 temaområder
Først publisert: 30.04.2024 Sist oppdatert: 04.08.2025