ALIS logo
Søk

Læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer

Læringsmål

Er det en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre, det vil si den samlede minimumskompetansen ALIS skal ha ved godkjenning som spesialist.

Det finnes to typer læringsmål; kliniske læringsmål i allmennmedisin (ALM) som er spesifikke for allmennmedisin, og felles kompetansemål (FKM) som er felles for alle spesialitetene. Se Helsedirektoratets anbefalte utdanningsplaner i allmennmedisin og felles kompetansemål.

De fleste læringsmålene er modningslæringsmål og krever betydelig arbeidserfaring før man har oppnådd den nødvendige kompetansen. Det betyr at mange læringsmål ikke kan godkjennes før mot slutten av spesialistutdanningen.

Ansvaret for vurdering om læringsmålene er oppnådd ligger hos kommunen, men oppgaven kan delegeres. Leder i Kompetanseportalen skal sørge for at læringsmålene blir vurdert, men vil innhente anbefaling fra individuell veileder og minst en supervisør.

Kompetansenivå

Læringsmålene er delt inn i tre kompetansenivåer, og inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter. Ordlyden i læringsmålene beskriver kompetansenivået.

Begreper

Forståelse av kompetansenivå

Ofte stilte spørsmål

Læringsaktiviteter

Læringsaktiviteter er aktiviteter som gir læring og kompetanseoppnåelse på læringsmålene. Dette innebærer praktisk arbeid, men også spesifikke læringsaktiviteter som kurs, praktiske prosedyrer, legevakt osv.

Helsedirektoratet har anbefalt spesifikke læringsaktiviteter for alle de fleste læringsmålene i allmennmedisin (ALM og FKM). Læringsaktivitetene er anbefalte. Det betyr at de bør gjøres, men kan fravikes dersom det finnes andre læringsaktiviteter som er like gode eller bedre, eller dersom ALIS allerede har kompetansen som en læringsaktivitet omhandler. Alternative læringsaktiviteter anbefales dokumentert i Kompetanseportalen. Læringsmålene kan derfor godkjennes hvis kompetansen vurderes oppnådd selv om ikke alle læringsaktivitetene til læringsmålene er gjort.

Alle læringsmål har veiledning som læringsaktivitet selv om ikke dette står oppført i Kompetanseportalen.

ALIS-kontorene har kommentarer og forslag til utvalgte læringsaktiviteter til FKM-læringsmål.

Læringsarena

Læringsarena er stedet der den praktiske arbeidet blir utført. Dette er oftest i den kommunale helse- og omsorgstjenesten som for eksempel fastlegepraksis, sykehjem, legevakt, fengselshelsetjeneste, KAD og helsestasjon. En vesentlig del av spesialistutdanningen i allmennmedisin må gjennomføres på læringsarenaer tilknyttet kommunen. Dette gjelder både tjenestetid og læringsmål. En læringsarena er definert som en organisatorisk enhet med egen leder, dvs at kurs og veiledningsgruppe ikke er læringsarena.

ALIS kan også jobbe på en ekstern læringsarena, dvs utenfor kommunen. Dette kan for eksempel være andre kommuner, sykehus, private institusjoner, forsvaret og forskningsenheter. Kommunen må da inngå samarbeidsavtale med læringsarenaen som skal inneholde hvilke læringsmål læringsarenaen kan tilby, plan for veiledning og supervisjon, samt hvordan vurdering av oppnådde læringsmål skal gjøres.