ALIS logo
Søk

ALM 036

Selvstendig kunne bruke tilgjengelig tid og ressurser på en effektiv måte

Temaområde: Allmennmedisinsk metode (ALM 020-041)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Allmennlegen bør selvstendig kunne forvalte både tid og ressurser på en effektiv måte i sin kliniske hverdag, uavhengig av hvor arbeidet finner sted. Dette inkluderer å vurdere hvilke oppgaver som kan løses raskt, hvilke som krever lengre tid, og hvordan akutte behov kan ivaretas uten å gå på bekostning av kvalitet og pasientsikkerhet.

Effektiv tidsstyring og ressursbruk innebærer å prioritere mellom oppgaver slik at legeressursen brukes på en hensiktsmessig måte. I tillegg til pasientrettet arbeid må legen sette av tid til tverrfaglig samarbeid, nødvendige administrative oppgaver og faglig utvikling. God forvaltning av legens tid er også med å sikre en arbeidshverdag som er bærekraftig over tid.

I fastlegepraksis er timeboken et sentralt verktøy for å strukturere og styre egne ressurser og tid, der planlegging og prioritering av pasientkonsultasjoner er avgjørende for en balansert arbeidshverdag.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan vurderer du din egen effektivitet innenfor rammene av en arbeidsdag? I hvilke situasjoner fungerer det bra og mindre bra? Hvilke grep kan du gjøre for å forbedre effektiviteten?

Hva kan du gjøre for å planlegge arbeidsdagen på en måte som gir både rom for øyeblikkelig hjelp og nødvendig tid til pasientadministrative oppgaver?

Hvordan vurderer du hvilke oppgaver som krever umiddelbar oppmerksomhet og hvilke som kan utsettes?

Hva gjør du for å skjerme deg mot avbrytelser under pasientkonsultasjoner?

På hvilke måter kan du bruke samarbeid med kolleger eller tverrfaglige team for å bruke tid og ressurser mer effektivt?

Hvordan kan digitale hjelpemidler bidra til bedre tidsstyring i din praksis? Hvilke verktøy har du erfaring med, og hvordan fungerer de for deg? Kan KI være et verktøy for å bli mer effektiv, i så fall hvordan?

Hvordan ivaretar du deg selv i en hektisk arbeidshverdag?

Reflekter rundt oppgaver som er mindre viktige og kan nedprioriteres.

Diskuter kasus fra din egen arbeidshverdag:

  • Ta utgangspunkt i en situasjon der du følte deg presset på tid. Hvordan håndterte du situasjonen, og hva kunne vært gjort annerledes?
  • Ta utgangspunkt i en situasjon der pasientadministrative oppgaver har hopet seg opp. Hvordan håndterte du dette, og hva kan du gjøre for å unngå at slike situasjoner oppstår?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser