ALIS logo
Søk

ALM 046

Selvstendig kunne gjenkjenne når verdier, holdninger og perspektiver hos lege, pasient, pårørende og annet helsepersonell kan ha en betydning for tilnærmingen til pasientens helseproblemer og behandlingskvalitet

Temaområde: Kommunikasjon og samhandling (ALM 042-055)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Pasienter, pårørende og annet helsepersonell har alle sine forventninger, verdier og holdninger til helseutfordringer, utredning og behandling. Dette kan påvirke både måten pasienter møtes på og behandlingskvalitet. Legen må respektere og anerkjenne pasientens og pårørendes preferanser og perspektiver, og samtidig sikre faglig forsvarlighet. I tillegg må legen være bevisst på at egne verdier og holdninger kan påvirke kommunikasjon og vurderinger.

En viktig del av legens arbeid er å gjenkjenne og håndtere situasjoner der det er ulike verdier og perspektiver. Det kan for eksempel være ved vurdering av livskvalitet hos eldre eller kronisk syke, behandling av livsstilssykdommer hos overvektig pasient, ruspasient med behov for smertestillende behandling, eller vaksinering av barn.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan sikrer du at ulike forventninger, både fra pasienter, pårørende og annet helsepersonell, blir hørt og tatt hensyn til i behandlingen?

Hvordan håndterer du situasjoner der pasientens eller pårørendes verdier er i konflikt med dine?

Kan du gi eksempler på hvordan du kan balansere respekt for pasientens verdier med behovet for å gi faglig forsvarlige råd og tiltak?

Hvordan kan samarbeid med annet helsepersonell hjelpe deg å forstå og håndtere verdikonflikter eller ulike holdninger i behandlingen?

Hvordan kan du bevisstgjøre deg hvordan egne holdninger og fordommer kan påvirke din kommunikasjon, vurdering og behandling? I hvilke situasjoner har dette hatt betydning?

Ta utgangspunkt i kasuistikker fra din egen kliniske hverdag:

  • En situasjon der ulike forventninger hos pasienten, pårørende og deg påvirket kommunikasjonen eller beslutningstakingen. Hva lærte du av dette?
  • En situasjon der du opplevde utfordringer knyttet til verdier eller holdninger i tverrfaglig samarbeid om en pasient. Hvordan ble situasjonen håndtert, og hva kunne vært gjort annerledes?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?