ALIS logo
Søk

ALM 047

Selvstendig kunne håndtere uenighet og følelsesmessige vanskelige samtaler

Temaområde: Kommunikasjon og samhandling (ALM 042-055)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Legearbeidet innebærer både uenighet og følelsesmessig utfordrende samtaler med pasienter og pårørende, men kan også oppstå i møte med kollegaer og samarbeidspartnere.

Det er derfor viktig å gjenkjenne når dette skjer, og reflektere over hvordan man håndterer disse situasjonene. Gode kommunikasjonsferdigheter og strategier som aktiv lytting, anerkjennelse av pasientens perspektiv, og oppsummering av diskusjonen, er viktige, og kan læres. Faglig trygghet og erfaring vil bidra til at legen kan håndtere slike situasjoner.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan reagerer du når du møter uenighet med en pasient eller pårørende? Hvilke strategier har du for å forstå deres perspektiv?

Hvilke strategier har du for å forsøke å opprettholde et godt samarbeidsforhold i fremtiden, i situasjoner der kommunikasjonen går dårlig?

Hvordan håndterer du situasjoner der pasienter eller pårørende har ønske om utredning eller behandling, som du mener ikke er indisert?

Hvordan håndterer du uenighet om førerkort, sykemelding eller medikamentforskrivning?

Hvordan formidler du informasjon som kan være vanskelig for pasienten å motta?

Reflekter over hvordan du møter pasienter der du mistenker rusmisbruk hos pasienten.

Hvordan møter du pasienter der du mistenker omsorgssvikt?

Hvordan snakker du om vurdering av HLR-status og livsforlengende behandling med pasient og pårørende?

Hvilke følelser vekkes i deg når en samtale blir følelsesmessig krevende? Hvordan påvirker disse følelsene din måte å kommunisere på?

Hva er dine sterkeste kommunikasjonsferdigheter og strategier i utfordrende samtaler?

Er det noen kommunikasjonsstrategier du har merket fungerer dårlig? Hva har du gjort for å endre dem?

Hvordan kan du balansere mellom å være empatisk samtidig som du opprettholder faglig trygghet og tydelighet, i møte med pasient som har en annen oppfatning?

Beskriv en situasjon hvor du har opplevd faglig uenighet med en kollega eller samarbeidspartner. Hvordan håndterte du den, og hva lærte du av det?

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser