ALIS logo
Søk

ALM 064

Ha utviklet god seleksjonskompetanse og klinisk mønstergjenkjennelse

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Kompetansenivå

Ha utviklet god kompetanse = vurderes som høyeste ferdighetsnivå

Hva handler læringsmålet om?

Kunnskap om sykdommers prevalens og insidens samt prediktiv verdi av diagnostiske tester er viktig for å vurdere sannsynligheten for en tilstand hos en pasient. Videre må legen ha god kjennskap til sykdommers symptomer, risikofaktorer, naturlige forløp og varseltegn. Seleksjonskompetanse innebærer evnen til å bruke denne informasjonen til å skille mellom alvorlige og mindre alvorlige tilstander og avgjøre videre utredning og behandling. Dette er viktig for å prioritere riktig i egen praksis.

Klinisk mønstergjenkjennelse er evnen til å raskt identifisere sykdommer basert på kunnskap og tidligere erfaring. Dette er en viktig ferdighet i allmennmedisin, der legen kan ha bruk for å ta beslutninger med begrenset tilgang til diagnostiske verktøy. Samtidig er det viktig at legen har en bevisst kritisk holdning til sine egne vurderinger og er åpen for andre muligheter, fordi mønstergjenkjennelse kan gi en falsk opplevelse av sikkerhet.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan påvirker kunnskap om en sykdoms hyppighet i befolkningen de diagnostiske vurderingene du gjør i møte med pasienten?

Hvordan bruker du pre-test sannsynlighet når du tolker svar på blodprøver eller andre diagnostiske tester?

Når stoler du mest på egen klinisk vurdering, mønstergjenkjennelse og magefølelse, og når støtter du deg mest på retningslinjer?

Reflekter over om du har kliniske erfaringer som har endret hvordan du vurderer risiko eller sannsynligheter hos pasienter.

Kasuistikker til diskusjon:

  • Du møter en ung kvinne med vedvarende tretthet og hodepine. Symptomene er uspesifikke, og du vurderer sannsynligheten for at alvorlig sykdom er lav. Likevel uttrykker pasienten sterk bekymring og ønsker videre utredning. Hvordan balanserer du klinisk skjønn, pasientens bekymringer og risiko for unødvendige undersøkelser?
  • En pasient i 60-årene ønsker henvisning til MR av ryggen på grunn av diffuse korsryggsmerter. Det er ingen tegn til alvorlig sykdom, men pasienten er svært engstelig og argumenterer med at flere bekjente nylig har fått påvist kreft. Hvordan balanserer du hensynet til pasientens uro med kunnskap om lav sannsynlighet for alvorlig sykdom og risikoen for unødvendige undersøkelser?

De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser