Kompetansenivå
Kjenne til = laveste kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Allmennlegen bør ha både oversikt over og kunne anvende nasjonale faglige retningslinjer, oppdatert medisinsk kunnskap og verktøy som er utviklet for å støtte beslutningstaking i pasientforløp. Det finnes beslutningsstøtteverktøy som gir informasjon om utredning, behandling og oppfølging.
Legen må kunne bruke kunnskapskildene kritisk og selvstendig vurdere hvordan informasjonen kan tilpasses den enkelte pasient.
Utviklingen av kunstig intelligens (KI) har gitt og gir nye verktøy som kan bidra til beslutningsstøtte ved å analysere store datamengder og gi tilpassede anbefalinger, men disse stiller store krav til legen med tanke på varsom bruk og kritisk tolkning.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hvilke kunnskapskilder er relevante for ditt arbeid? Hvordan får du oversikt over disse?
Hvilke kunnskapskilder og retningslinjer bruker du oftest i din praksis? Hvordan vurderer du kvaliteten på dem?
Hvordan sikrer du at informasjonen fra kunnskapskilder eller beslutningsstøtteverktøy tilpasses den enkelte pasienten?
Hvordan forholder du deg til bruk av kunstig intelligens (KI) som verktøy i kliniske beslutninger?
Hvordan kan du integrere bruk av kunnskapskilder og beslutningsstøtteverktøy i en travel hverdag uten at det går utover pasientkontakt?
Ta utgangspunkt i eksempler fra ditt eget kliniske arbeid:
- Et pasientmøte der du opplevde at retningslinjene ikke passet til pasientens situasjon. Hvordan håndterte du dette, og hvilke vurderinger gjorde du?
- En situasjon der du måtte innhente informasjon raskt, for eksempel i en akutt setting. Hvordan gikk du frem, og hva kunne vært gjort annerledes for å bruke tiden mer effektivt?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 08.04.2025 Sist oppdatert: 03.07.2025