Kompetansenivå
Ha god kunnskap om = høyeste kunnskapsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Pasienter i allmennpraksis møter med usorterte og ofte diffuse symptomer, noe som krever at allmennlegen systematisk vurderer hva som er vanlig, hva som haster, og hvilke tilstander som ikke må overses. Å mestre denne balansen mellom det hyppige og det alvorlige sikrer at pasientene får riktig behandling til riktig tid, samtidig som helsetjenestens ressurser brukes på en fornuftig måte.
Kunnskap om sykdommenes forekomst og typiske presentasjonsformer kan gjøre allmennlegen tryggere på når man skal observere, utrede eller henvise videre.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hva menes med evidensbasert kunnskap? Hvilke kilder bruker du for å finne evidensbasert kunnskap, og hvordan kan du sikre at kunnskapen din er evidensbasert i møtet med dine pasienter?
Hva gjør du når det ikke finnes evidensbasert kunnskap? Se også ALM 021.
Hvordan jobber du for å holde deg faglig oppdatert på de vanligste og mest alvorlige tilstandene?
Gi eksempler fra din arbeidshverdag på noen av de mest alvorlige tilstandene du har møtt, og hvordan du fanget opp disse. Hva kan fallgruvene være?
De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 02.06.2025 Sist oppdatert: 12.09.2025