ALIS logo
Søk

ALM 059

Kjenne indikasjon, kontraindikasjon og nytte av relevante diagnostiske tester i en uselektert populasjon

Temaområde: Medisinsk kompetanse (ALM 056-085)

Tilbake til oversikt

Hva handler læringsmålet om?

Legen trenger kompetanse på diagnostiske tester som er relevante i en allmennmedisinsk hverdag. Dette innebærer å vite hvilke tester som gir verdi i diagnostikk og oppfølging, samtidig som man vurderer risiko for overdiagnostikk og unødvendige belastninger for pasienten. Testene må gi relevant informasjon uten å bidra til unødvendige kostnader for pasienten eller samfunnet. Legen må også forstå begrensningene ved diagnostiske tester og være i stand til å bruke klinisk skjønn for å integrere testresultatene i beslutningsprosesser.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvilke diagnostiske tester benytter du hyppigst i praksis, og hvordan vurderer du deres verdi?

Hvordan velger du hvilke prøver du skal ta? Har du en strategi for valg av prøver?

Har du alltid et konkret spørsmål du vil ha svar på for hver prøve du tar?

Reflekter over risiko for overdiagnostikk når du bestiller prøver.

Hvordan vil du håndtere en situasjon der en pasient ønsker en undersøkelse som du mener ikke er medisinsk indisert?

Hvordan kan du holde deg oppdatert på endringer i rutiner for vanlige tester, som eksempelvis referanseområde, spesifisitet og prøvetaking?

Hva er sensitivitet, spesifisitet og pretest-sannsynlighet? Bruk for eksempel streptokokk A antigen hurtigtest, streptest, som utgangspunkt for diskusjon.

Hvordan påvirker travelhet deg med tanke på hvilke prøver du velger å ta?

Hvordan kan økonomiske insentiver påvirke hvilke diagnostiske tester du tar?

De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser