ALIS logo
Søk

ALM 042

Ha gode kommunikasjonsferdigheter, både muntlig og skriftlig, og kunne forstå pasientens nonverbale kommunikasjon

Temaområde: Kommunikasjon og samhandling (ALM 042-055)

Tilbake til oversikt

Kompetansenivå

Ha gode kommunikasjonsferdigheter = vurderes å være høyeste ferdighetsnivå
Å kunne forstå = vurderes å være høyeste ferdighetsnivå

Hva handler læringsmålet om?

God kommunikasjon er grunnleggende i legearbeidet, og er en ferdighet som kan læres og utvikles. Kommunikasjon foregår hele tiden, bevisst eller ubevisst. Legen kommuniserer med pasienter og pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere, både skriftlig og muntlig, verbalt og nonverbalt, og med eller uten tolk.

Legen må være oppmerksom på både egen og andres nonverbale kommunikasjon som blikk-kontakt, kroppsspråk, mimikk og stemmebruk. Nonverbal kommunikasjon kan forsterke et budskap, erstatte verbal kommunikasjon, eller gi viktig tilleggsinformasjon, som ved vurdering av smerter. Kroppsspråk kan bidra til dobbeltkommunikasjon overfor pasient; for eksempel at legen signaliserer å ha dårlig tid, eller at problemstillingen er bagatellmessig.

Budskapet må tilpasses mottaker og legen må være bevisst på maktubalansen i lege-pasientforholdet.

Kilde: Joker P.

Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning

Hvordan vurderer du dine egne kommunikasjonsferdigheter? Hvilke styrker og forbedringsområder har du?

Hvordan tilpasser du budskapet ditt til ulike pasienter, for eksempel barn, eldre eller personer med språkutfordringer?

Hvordan tilpasser du skriftlig kommunikasjon til ulike mottakergrupper, som pasienter og kollegaer?

Reflekter over din egen nonverbale kommunikasjon i ulike situasjoner.

På hvilken måte kan kultur, religiøs bakgrunn eller folkegruppe med mer påvirke både verbal og nonverbal kommunikasjon?

Hvordan kan kommunikasjonen påvirkes ved bruk av tolk? Hva er viktig å være bevisst på i slike samtaler?

Hva gjør du for å sikre at pasienten forstår det du formidler? Hvordan kan du sjekke pasientens forståelse uten å stille ledende spørsmål?

Hvordan håndterer du utfordrende samtaler, for eksempel når du må gi dårlige nyheter eller møte sterke emosjonelle reaksjoner fra pasienter eller pårørende?

Hvilken erfaring har du med digitale møter som videokonsultasjon, og hvordan påvirker det kommunikasjonen verbalt og nonverbalt?

Ta utgangspunkt i kasuistikk fra din egen kliniske hverdag:

  • Reflekter rundt en situasjon der du opplevde at din nonverbale kommunikasjon endret det du ønsket å formidle.
  • Beskriv en hendelse der du opplevde at maktubalansen i lege-pasientforholdet gjorde kommunikasjonen vanskeligere eller lettere.

De syv legeroller

Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?

Ressurser