Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Å tilpasse kommunikasjon til pasientens ståsted og preferanser er viktig for å bygge tillit og sikre god relasjon. Ved å lytte aktivt, utforske pasientens forståelse og tilpasse både språk og formidling, vil legen lettere kunne forstå hvem pasienten er og hvilke verdier og ønsker som er viktige.
Det er for eksempel ulikt hvor mye informasjon en pasient ønsker seg. Noen ønsker å ha noen med seg til legen, og mange ønsker skriftlig informasjon. Fastleger som kjenner sine pasienter vil ofte lettere kunne tilpasse kommunikasjonen til hver enkelt pasient.
Kommunikasjonen vil være forskjellig i en akutt situasjon der raske beslutninger må tas, sammenlignet med en samtale om en kronisk sykdom eller alvorlig prognose.
Pasientens livssituasjon spiller også en avgjørende rolle i kommunikasjonen, og kan synliggjøre muligheter og begrensninger i valg av tiltak og behandling.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
På hvilken måte kan du utforske pasientens forståelse av egen situasjon?
Hvordan sikrer du at pasienten forstår deg, og at du har forstått pasienten?
Hvordan kan kommunikasjonen lettes ved å kjenne pasienten over tid, og hvilke fallgruver kan det medføre?
Hvordan bør kommunikasjonen tilpasses i en akutt situasjon sammenlignet med en samtale om en kronisk sykdom?
Hvordan kan pasientens preferanser og livssituasjon påvirke valg av tiltak og behandling?
Hvilke konkrete teknikker kan du bruke for å styrke kommunikasjonen med pasienter i ulike kliniske situasjoner?
Ta utgangspunkt i kasuistikk fra din egen kliniske hverdag:
- Reflekter over situasjoner der du har måttet tilpasse din kommunikasjon til ulike pasienter, med for eksempel ulik alder eller kulturell bakgrunn. Hvordan opplevde du at du mestret det? Hva var vanskelig?
De syv legeroller
Hvilke legeroller berører dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 23.04.2025 Sist oppdatert: 03.07.2025