Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
For å iverksette og tilpasse behandling og oppfølging av pasienter i primærhelsetjenesten, bør legen ha god oversikt over aktuelle behandlingsalternativer og retningslinjer, og kunne anvende disse i tråd med god praksis. Tiltak kan være både medikamentelle og ikke-medikamentelle.
Det er ikke alltid legen har en sikker diagnose, og da er det viktig at legen kan legge en plan for videre oppfølging av pasienten.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Hvordan sikrer du at pasienten forstår behandlingsplanen og føler seg involvert i beslutningene?
Hvordan balanserer du mellom evidensbaserte behandlingsanbefalinger og pasientens preferanser?
Hvordan planlegger du oppfølging når det ikke er en klar diagnose, og hva tenker du om risikoen for over- og underbehandling?
Gi eksempler på hvordan du har tilpasset en oppfølgingsplan til en pasients individuelle behov.
Gi eksempler på når og hvordan du vurderer å forsøke ikke-medikamentelle tiltak før du starter medikamentell behandling.
Hva gjør du når pasienten ikke responderer som forventet på behandling?
Kasuistikk til diskusjon:
En mann på 45 år kommer for kontroll etter å ha fått påvist BT 150/95 ved to anledninger. Han røyker ikke, har lett overvekt og ingen andre risikofaktorer. Du har 15 minutter til konsultasjonen.
- Hva vurderer du som neste steg – livsstilsendring først eller oppstart av medikament?
- Hvordan involverer du pasienten i valget, og hvilke retningslinjer støtter du deg på?
De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 03.06.2025 Sist oppdatert: 12.09.2025