Kompetansenivå
Selvstendig kunne = høyeste ferdighetsnivå
Hva handler læringsmålet om?
Diagnostikk og behandling av sykdom er en grunnleggende del av allmennlegens arbeid. I de tilfellene legen ikke kan stille en klar diagnose i det første pasientmøtet, må det legges en plan for videre oppfølging. Dette kan innebære å iverksette utredning, forsøke en behandling, eller sette pasienten opp til kontroll. Hensiktsmessige tiltak må balanseres mot pasientsikkerhet og ressurseffektivitet. Dette inkluderer å kjenne til retningslinjer, vurdere risiko for alvorlige tilstander og kommunisere tydelig med pasienten om plan for oppfølging. Noen ganger er aktiv observasjon det beste, noe som krever god dialog med pasient og eventuelt pårørende.
Tips til samtale og refleksjon i individuell veiledning
Reflekter over hvordan du velger mellom aktiv observasjon, behandling og henvisning i møte med en pasient der symptombildet ikke passer med en klar diagnose.
Diskuter en situasjon der du har iverksatt medikamentell behandling på bakgrunn av symptomer uten en klar diagnose.
Gi eksempler på situasjoner der aktiv observasjon har vært et godt alternativ.
Hva gjør du når pasienten ønsker en rask avklaring, men du mener at aktiv observasjon er det beste?
Hvilke faktorer påvirker dine beslutninger når diagnosen ikke er åpenbar i første møte?
Hva gjør du for å sikre god pasientforståelse og involvering i situasjoner med medisinsk usikkerhet?
Hvordan sikrer du at pasienten forstår planen for observasjon eller behandling?
Kan du beskrive en situasjon der du i ettertid tenkte at du burde ha valgt en annen strategi for oppfølging?
De syv legeroller
Hvilke legeroller er relevante for dette læringsmålet? Hvilken rolle opplever du mest utfordrende, og hvorfor?
Ressurser
Først publisert: 03.06.2025 Sist oppdatert: 12.09.2025